Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voedingscentrum:

Consument kiest goedkoper

Ruim de helft van alle Nederlanders kiest sinds de kredietcrisis voor goedkopere voedingsmiddelen. Dat blijkt uit nieuw consumentenonderzoek in opdracht van het Voedingscentrum. Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking geeft aan dat ze minder te besteden hebben sinds de kredietcrisis. De resultaten van het onderzoek zijn op 17 november bekend gemaakt tijdens het symposium ‘Goedkoop eten moet gezonder!’. Van de 900 ondervraagden geeft 61% aan vaker aanbiedingen te kopen in de supermarkt. 51% kiest vaker huismerken en goedkopere merken. Dit geldt vooral voor mensen die aangeven dat ze minder te besteden hebben.

Bezuinigen

Sinds het uitbreken van de kredietcrisis koopt een deel van de Nederlanders ook andere soorten producten. Bijna een derde geeft aan het meest te bezuinigen door minder kant-en-klaarmaaltijden te kopen en goedkopere vleessoorten te kiezen. 24% koopt goedkopere vleeswaren en 16% vaker groente in blik of pot. Fastfoodrestaurants, snackbars en afhaalmaaltijden zijn sinds de kredietcrisis minder populair, zo blijkt ook uit het onderzoek.

Goedkoop gezonder maken

Het Voedingscentrum daagt de fabrikanten van voeding uit om de bulk van de veel gegeten producten gezonder te maken. De veel gegeten, bewerkte producten zoals soepen, sauzen en snacks moeten gezonder worden. Zonder dat deze producten veel duurder worden. Tegelijkertijd doet het Voedingscentrum een oproep aan supermarkten om vaker gezonde producten in de reclame te doen. Dit omdat consumenten tijdens het boodschappen doen steeds meer letten op aanbiedingen.

Publicatiedatum: