Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarkten beginnen crisis te merken

Supermarkten beginnen de crisis nu meer te merken. Dat valt op te maken uit cijfers van GfK. Over heel 2008 bedroeg de promotiedruk 11,9%. Halverwege 2009 was de promotiedruk al opgelopen naar 13,6%. De supermarkten kiezen voor aanbiedingen om de consument naar de winkel te lokken, maar dat heeft wel tot gevolg dat zij minder omzetten.

Daarnaast heeft de consument ook minder te besteden, waardoor de supermarkten de omzet verder zien dalen. Volgens GfK bereikte de omzetgroei van de supermarkten met 1,4% het laagste punt van dit jaar. Volgens marktonderzoeker Joop Holla van GfK komt dit niet alleen door de groeiende promotiedruk. Ook de toenemende inflatie zorgt ervoor dat de omzet afneemt. De foodinflatie bedraagt nu 1,2%. Daarnaast meldt 3% van de consumenten minder te besteden. GfK verwacht voor heel 2010 dan ook een omzetgroei van slechts 1,5%.

Holla voorspelde eerder dit jaar al dat de consument zou gaan zoeken naar goedkopere alternatieven. Dit 'downtraden' is nu zichtbaar. Het omzetaandeel van de huismerken steeg van 37,8% in 2008 naar 39,9% in het tweede kwartaal van 2009. In folderaanbiedingen speelt het huismerk een steeds grotere rol. A-merken worden echter ook in de actie gedaan. Bij de grootste A-merken bedraagt de promotiedruk meer dan 30%.

Bron: Distrifood Nieuwsblad
Publicatiedatum: