Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse transporteur gaat zonder vergunning LZV rijden

Een Britse transporteur kondigt aan een LZV op de weg te zetten zonder de daarvoor benodigde vergunning. De Britse regering besloot een jaar geleden om de LZV voorgoed in de ijskast te zetten. Het transportbedrijf, Denby, riskeert fikse boetes.

B-double

Dick Denby, directeur van het transportbedrijf, besloot tot deze opmerkelijke stap nadat hij uitgebreid juridisch advies had ingewonnen. In principe is hij in overtreding met het inzetten van een zogeheten Longer Heavier Vehicle (LHV). Hij stelt daar tegenover dat het inzetten van zijn B-double de CO2-uitstoot terugdringt, resulteert in dat vrachtwagens minder ruimte op de weg claimen en het de productiviteit van het Britse bedrijfsleven verhoogt.

Denby heeft een B-double ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse trailerbouwer Jumbo. Het span heeft een stuuras op de linktrailer en ook de tweede trailer zou een stuuras kunnen hebben.

Juridisch experiment

Naast het technische experiment zegt Denby ook graag het juridische experiment aan te gaan. "We hebben de wet uitgeplozen en we geloven dat de LZV behoorlijk legaal is op de Britse wegen zolang we de gewichtslimieten en de draaicirkel in acht nemen."

"En aangezien onze juridische voorbereiding goed in elkaar steekt, zijn we er niet nerveus onder", vervolgt Denby. "Mochten we uiteindelijk in de rechtzaal belanden, dan kunnen we zeggen dat we alles gedaan hebben wat betreft onderhandlingen met het ministerie van verkeer. Dit ministerie heeft vervolgens erkent dat niet zij, maar de rechter bepaalt of de LZV's legaal of illegaal zijn", zo legt Denby uit.

Applaus

Denby heeft intussen aangekondigd de wagen voor de kerst op de weg te hebben. De branche-organisatie Road Haulage Association (RHA) staat achter het experiment: "Wij vinden dat Dick Denby en zijn zoon Peter applaus verdienen voor het op de agenda houden van de LZV", aldus Jack Semple van de RHA.
Publicatiedatum: