Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mecari Plastics:

Survivor in de kunststof verpakkingsbranche

Mecari Plastics in Werkendam begon 25 jaar geleden, toen nog vanuit Raamsdonksveer, als producent van folie en folieproducten. Na enkele overnames en een brand is het bedrijf anno 2008 weer in volle bloei. Na de oprichting van het bedrijf in 1983 hield het bedrijf zich bezig met de levering van folie voor standaardtoepassingen en vermarktte dit viade traditionele verpakkingsgroothandel. In 1991 werd Mecari verkocht aan het familiebedrijf Klerk’s Plastic Industrie .

Onder 'het dak' van de Klerk’s Groep breidde het bedrijf enorm uit en leverde het ook anderematerialen, zoals HDPE-folies en meerlaagsfolie. Hans Wijgers, directeur/eigenaar Mecari Plastics: "We hadden in die tijd twee doelgroepen. Naast de verpakkingsgroothandel leverden we ook intercompany, dus aan de dochterondernemingen binnen de Klerk’s Groep. Doordat de communicatie via de groep of de tussenhandel liep, hadden we vanuit Mecari geen of nauwelijks contact met de eindverbruikers. Dit maakte ons kwetsbaar."

Actie, reactie

Mecari ging een paar jaar verder onder de vlag van de Klerk’s Groep. Eind 1997 werd Wijgers aangesteld als commercieel directeur van Mecari en bepaalde samen met Louis van Besouw, de operationeel directeur, vanaf dat moment het beleid. De heren wilden van de folieproducent een actief bedrijf maken met het accent op langdurige samenwerking. Daarnaast wilde Wijgers dat de levering binnenshuis,dus binnen de groep, met een aandeel van 50% terugging, naar slechts 5%. Dit om de zelfstandigheid sterk te vergroten en de kansen voor Mecari optimaal te benutten.

Het bedrijf wilde de capaciteit die hiermee vrijkwam gebruiken om het contact met de eindgebruikers op te pakken. Mecari richtte zich op de aardappelen, groente- en fruitmarkt (AGF), op de food en non-foodsector en breidde de export uit. De holding besloot rond 2001 om de werkmaatschappijen die minder binnen de kernactiviteiten pasten te verkopen. Wijgers: "Wij waren aardig bezig om ons onafhankelijk te maken, dus ons bedrijf paste ook binnen deze strategie en kwam in de etalage te
staan. In 2003 namen wij, Louis van Besouw en ik, het bedrijf over. In 2004 gingen we fors investeren in onze productie en commerciële beleid richting de foodsector en haalden we ons British Retail Consortium-certificaat (BRC).’ De Britse organisatie BRC heeft richtlijnen opgesteld waaraan een levensmiddelenproducent en dus ook de
toeleveranciers in de keten aan moet(en) voldoen om aan de grote supermarktketens te mogen leveren.

Vlammenzee

Op 1 maart 2005 sloeg het noodlot toe en brandde het volledige complex van Mecari in Raamsdonksveer af. De fabriek ging helemaal verloren. "Gelukkig bleven onze klantinformatie- en productgegevens behouden", vertelt Wijgers. "Voor de brand hadden we enkele samenwerkingsverbanden met bedrijven, hierdoor konden we snel schakelen met onze recepturen en overige gegevens. Na een hectische periode bleken we gelukkig in staat om ons bedrijf voort te zetten met een klein, maar zeer gemotiveerd team. Samen met deze werknemers bouwden we vanuit Werkendam verder aan Mecari als foliespecialist, leunend op onze productie-expertise. Sinds 2006 is Wijgers de enige directeur/eigenaar van Mecari Plastics.

Revanche

Het bedrijf is onder meer sterk in de AGF-sector, die20% van de totale omzet behelst. Export, met name Scandinavië, levert 15% van de totale omzet. Bij de export ligt het accent vooral op de levensmiddelenindustrie.De overige omzet wordt bij de verpakkingsgroothandelen de industrie in de foodsector en non-foodsector behaald. Wijgers: "Onze kracht ligt in het meedenken met onze klanten. Ik zeg altijd maar: "Er is maar één reden waarom wij een order mogen en willen verliezen en dat is de prijs." Alle ander factoren, zoals: service, advies en kwaliteit zijn beïnvloedbaar en moeten kloppen. We hebben een goede, betrouwbare naam en onze prijs-kwaliteitverhouding is prima. Wij doen zaken met grote concerns die ons op basis van ons advies, bijvoorbeeld over de receptuur van folie of logistieke ondersteuning, kiezen. We groeien nog steeds, ook na het jaar 2006. Dit terwijl zo’n brand je natuurlijk niet in de koude kleren gaat zitten."

Wijgers is trots op zijn gezonde bedrijf. Als hoogtepunt noemt hij het feit dat Mecari nog steeds onafhankelijk is. Volgens de directeur is dit in de kunststofbranche in toenemende mate een zeldzaamheid. De onderneming is in staat om te investeren en kocht vorig jaar zelfs een aantal van haar oude machines terug. Deze zijn gereviseerd door een bedrijf in Polen en nu, door Mecari, verkocht aan productiepartners van het bedrijf. Hierbij vult Mecari een deel van de capaciteit in en ondersteunt de productiepartners eventueel technisch.

Niet traditioneel

De foliespecialist zit niet stil. Zo houdt het bedrijf zich sinds enige tijd bezig met laminaat- en dieptrekfolie. Wijgers wil verdere expansie bewerkstelligen met producten die nog meer toegevoegde waarde bieden aan de industrie, AGF-sector en retailers. ‘Er is een toenemende vraag naar consumentenverpakkingen waarbij gebruiksgemak een belangrijkere plaats inneemt. We zien ook een stijgende vraag naar producten als topsealfolie. Vanuit de AGF-sector ‘leeft’ bio-plastics al een tijd. Een bedrijf als Albert Heijn vraagt hier bijvoorbeeld naar, waarbij de toeleveranciers deze vraag verder verleggen inde keten. Het probleem is dat biologisch afbreekbare folie, bijvoorbeeld als folie voor de komkommer, erg duur is en minder presenteerbaar", vertelt de directeur. Uiteraard zijn er marktsegmenten waarvoor bioplastic wel erg geschikt is. Wijgers heeft in ieder geval concrete plannen: ‘We zijn nu ook een aantal concepten aan het uitwerken ten behoeve van de retail waarbij ‘bio’ een prominente rol inneemt."

Mecari kijkt graag mee met (potentiële) klanten, naar bijvoorbeeld hun productieproces. Volgens Wijgers kopen veel bedrijven traditioneel in: "Voor onze toekomstige en huidige klanten valt nog veel winst te behalen, vaak worden verpakkingsmaterialen al jaren conform dezelfde specificaties gebruikt. Aan de grondstofkant is er natuurlijk ook van alles gaande. Er komen nieuwe grondstoffen bij, waardoor de dikte van folies en andere zaken verder gereduceerd kan worden. Hiermee creëren we een win-win situatie."

Hand op de knip

Ook Mecari Plastics laat een duidelijk geluid horen over de verpakkingenbelasting: "Het valt te betreuren dat er zoveel aanpassingen worden gedaan, ik denk dat de belasting veel te snel is geïntroduceerd. Aan de vraag van klanten alleen al hebben wij een dagtaak, er zijn bijna wekelijks aanpassingen en het geeft tot nu toe een enorme administratieve druk. Dit staat los van de automatiseringskosten die veel ondernemers hebben moeten maken om hun systeem aan te passen op de verpakkingsbelasting. Mocht ik bijvoorbeeld aan een Chinese leverancier van ons vragen hoeveel gram tape hij op de omverpakking gebruikt, dan verklaart hij me natuurlijk voor gek. En terecht. Ik hoop derhalve dat er snel duidelijkheid komt wat de verpakkingenbelasting exact gaat betekenen. Gezien de kredietcrisis zouden de ondernemers juist meer moeten worden ondersteund, want ook in deze periode merken we dat we nog actiever in de markt moeten opereren om onze positie te kunnen waarborgen. Gelukkig zijn wij een financieel gezond bedrijf, maar als ex-producent maak ik me zorgen over onze kunststofbranche.In de kunststofindustrie is er al jaren sprake van een structurele overcapaciteit, en gezien alle wetgeving en de kredietcrisis ondergaat de sector een moeilijke periode."

Toekomst

De directeur/eigenaar kijkt tevreden terug op een kwart eeuw Mecari, al voelt het niet altijd als 25 jaar: "Eigenlijk bouwen we sinds 2005 aan een nieuwe organisatie, want zowel op het gebied van personeel en locatie als activiteiten zijn we totaal veranderd. Toch ben ik erg tevreden over onze omzet en omzetontwikkeling. Voor de toekomst zou ik graag meer langlopende contracten willen hebben. Momenteel zijn we gelukkig in staat dit meer en meer te realiseren en dat geeft je een goed gevoel voor de toekomst. We zien de komende 25 jaar dan ook vol vertrouwen tegemoet al weet je nooit hoe het loopt. Misschien komen we in de toekomst nog een leuke organisatie tegen waarbij we ons kunnen aansluiten."

Bron: Verpakkingsmanagement12-2008

Voor meer informatie:
Hans Wijgers
Mecari Plastics
Velsenstraat 6A
4251 LJ Werkendam
Tel: 0183-679899
Fax: 0183-679890
www.mecari.nl
Publicatiedatum: