Trostomatenteler Kees Stijger

Regels en certificering; hoe houd je het ‘behapbaar’?

Met zijn ISO-certificering en GlobalGAP had trostomatenteler Kees Stijger uit Honselersdijk zijn bedrijf al prima op de rit. Maar vanuit de IFS (International Food Standard) werden ook hoge eisen gesteld aan de pakstations, in het kader van de voedselveiligheid. Stijger kreeg te maken met wederom een keurmerk, het BRC-certificaat (British Retail Consortium). Met een BRC-certificaat voldoet een producent in principe in één keer aan alle eisen die de supermarkten stellen. Omdat dit voor producent en afnemer kostenbesparend werkt, is het BRC-certificaat breed gewaardeerd.


Kees Stijger

Bij binnenkomst in de verwerkingsruimte van de tuin van Kees Stijger vallen gelijk de kleurrijk gevulde doosjes op met daarin diverse soorten trostomaten. Op elk doosje staat een hommel getekend. "Om de natuurlijke herkomst van de tomaten te benadrukken", licht Stijger toe. Het bedrijf van Kees Stijger bevindt zich op twee locaties, van oudsher 10.000 meter in Den Haag, waar grote gele trostomaten worden geteeld en sinds 2002 ook 25.000 meter in Honselersdijk. Hier worden grote trostomaten in rood geteeld en kleine varianten in oranje en geel.



FrEsteem Tomaat

Een groot deel van Kees zijn tomaten gaat naar het buitenland. "Ik ben aangesloten bij FrEsteem, een verkoopdochter van telerscoöperatie FresQ. Dit betekent niet alleen dat er een gezamenlijk belang behaald kan worden op het gebied van bijvoorbeeld productie en innovatie, maar ook dat de afzet via deze coöperatie is geregeld. Het behalen van het BRC-certificaat was hierdoor een logisch gevolg. De regels voor voedselveiligheid worden steeds meer aangescherpt, afnemers willen minder residu aantreffen en producten moeten traceerbaar zijn."

Eén handboek

Omdat Kees Stijger al certificaten had behaald voor ISO 9001:2000 en GlobalGAP, was het werken volgens keurmerken al een lopend systeem binnen zijn bedrijf. "Voor ons was aan de slag gaan met BRC met name een kwestie van implementeren", aldus Kees. "Vraag was alleen: hoe houd je alles behapbaar in één handboek?" Vervolgens raakte Kees, tijdens de jaarvergadering van Horticoop op de veiling in Honselersdijk, in gesprek met Horticoops Arjen van Geest. Arjen is manager Quality Service en houdt zich dagelijks bezig met trainingen voor tuinders en medewerkers en het voorbereiden van de implementatie van kwaliteitssystemen binnen de glastuinbouw. Arjen: "Belangrijk is om een systeem op te zetten en/of uit te breiden volgens inzicht en in de taal van de kweker en zijn team. Ook hier is dit gelukt; het project is volgens planning uitgevoerd. In ongeveer vijf maanden heeft Kees met zijn team het certificaat behaald."


Links: Arjen van Geest, manager Quality Service, bereidt de implementatie van kwaliteitssystemen voor.
Rechts: Iedere werknemer moet bij Kees Stijger de hygiëneregels ondertekenen.

Hygiëneregels

Overal in het bedrijf van Kees Stijger liggen geplastificeerde schema’s met daarop o.a. de productstroom, de afvalstroom, de locatie van de EHBO-box, de blusapparatuur, etc. Ook zijn regels opgesteld in het kader van de hygiëne. “Iedere werknemer moet deze regels bij ons ondertekenen, dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is.” Als we Kees vragen wat het werken volgens BRC hem concreet oplevert, krijgen we direct een overtuigend antwoord. "Concreet in eerste instantie misschien niets, maar door het beschrijven van alle bedrijfsprocessen, zijn we wel efficiënter gaan werken. Maar de grote motivatie blijft toch het leveren van een voedselveilig product. Dat is waar je het uiteindelijk allemaal voor doet!"

Bron: HortiScope

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven