Nieuwe directeur Ronald Boers

"BOAL Groep krijgt nieuw elan"

De BOAL Groep opereert op twee verschillende niveaus in de bedrijfskolom van aluminium producenten. Allereerst levert BOAL in Noord-Europa lop extrusiegebied halffabrikaten voor bijvoorbeeld ramen en deuren, zonwering, trappen enzovoort. Vervolgens worden wereldwijd kassenbouwsystemen verkocht via voornamelijk de nationale kassenbouwers. Waar de extrusie van BOAL in Nederland (De Lier), België (Moorsele) en UK (Shepshed) stopt, begint de assemblage bij BOAL Systemen in ’s-Gravenzande. BOAL Finex richt zich op ’fine-extrusie’. Sinds kort is het roer bij BOAL om. Met een nieuw gedreven eigenaar en additioneel nieuwe enthousiaste medewerkers, krijgt de BOAL Groep een nieuw elan. Een duo-interview met Mar en Ronald Boers.



38 jaar geleden richtte Mar Boers BOAL op. Onder zijn leiding en in samenwerking met zijn broer Frans, groeide de BOAL Groep uit tot een internationale onderneming. Drie jaar geleden trad hij af als CEO, maar bleef als eigenaar achter de schermen nog aanwezig. Nu heeft hij het bedrijf verkocht aan zijn neef

Ronald Boers. Mar Boers: "Ik ben altijd een techneut geweest, met tevens vaardigheden om een organisatie te runnen. Bij Ronald is het andersom: een all round manager, met affiniteit voor techniek. Dat is toch een wezenlijk andere insteek. Daar ligt ook een enorme kracht." Ronald Boers: "Mar was op zoek naar een structurele oplossing voor de overname van de BOAL Groep. Nieuw bloed voor continuïteit van 'zijn' BOAL. Hij zag het wel zitten om met mijn (bedrijfs-economische) achtergrond eens van gedachte te wisselen over een eventuele overname van de groep. Daarna is het balletje gaan rollen en zijn we eigenlijk heel snel tot overeenstemming gekomen, met als uitkomst: 'BOAL blijft een familiebedrijf!' Dit is goed voor een ieder. Aantoonbaar zijn familiebedrijven op langere termijn vaak sterker, succesvoller en ook bereidvoller om te investeren in bijvoorbeeld research en development dan beursgenoteerde bedrijven."

Nieuwe organisatie

De BOAL Groep heeft vijf vestigingen in drie landen met in totaal ruim 550 werknemers. Iedere vestiging wordt geleid door een lokale algemeen directeur. De directeuren hebben een gezonde vrijheid om de organisatie zelfstandig te leiden. Mar Boers: "Wij hebben altijd gewerkt op basis van de Westlandse mentaliteit: alles moet kunnen. Daar zijn wij de eerste dertig jaar door gegroeid. Maar altijd alles kunnen forceert ook de organisatie. De tijden zijn veranderd. Er zijn nu veel meer modellen om succesvol te zijn. Daarom is het goed dat er een nieuwe eigenaar is die er met veel energie voor wil gaan."

Ronald Boers: "Een van de veranderingen die wij hebben doorgevoerd, is dat wij sterk zijn gaan kijken hoe wij kwalitatief personeel het Westland in kunnen krijgen. We hebben proactief talenten van tal van gerenommeerde organisaties weggehaald, waaronder Akzo Nobel, Coca-Cola en de Erasmus Universiteit. Ook hebben wij sterke banden met zowel technische als bedrijfs-economisch scholen/universiteiten gelegd. Onze mensen werken vooral aan kwaliteit en consistentie van kwaliteit. Dat is een visie waar ik stellig in geloof. Blijven voldoen aan het verwachtingspatroon van de klant en positief verrassen. BOAL heeft altijd kwaliteitsproducten gehad; we gaan die nu meer zichtbaar en consistenter aanbieden."

BOAL Systemen

De kassenbouw was het die BOAL in de beginjaren op de kaart heeft gezet. Mar Boers: "Wij zijn nog steeds trots op de oorsprong van BOAL, nu BOAL Systemen in 's-Gravenzande. Kassenbouw en tuinbouw blijven een belangrijke doelgroep. BOAL Systemen levert aluminium deksystemen aan vooraanstaande nationale en internationale kassenbouwers. Daarnaast leveren wij via onze extrusiebedrijven ook direct aan tuinbouwgerelateerde bedrijven zoals scherming, tafels en dergelijke. Ronald Boers: "In 2008 zijn wij begonnen bij BOAL Systemen veranderingen door te voeren. Mijn broer Frank Boers (afkomstig van Coca Cola) is daar nu directeur. Hij heeft de afgelopen tien jaar in het buitenland gewerkt. Voor hem was het ook een grote stap, maar hij werkt nu met veel enthousiasme bij BOAL Systemen en vindt het heerlijk om naast de strategische lange termijn zaken, dagelijks in de klei te staan. Ook bij BOAL Systemen investeren wij in nieuwe mensen en opleidingen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in automatisering, in het machinepark en zijn wij bezig om een nieuwe logistieke stroomstructuur te leggen. Kwaliteitsbewaking wordt sterk verbeterd, leverbetrouwbaarheid verhoogd, en we horen uit de markt, dat dat ook zichtbaar wordt."

Horti Fair

BOAL Systemen is dagelijks in gesprek met haar klanten. Dat is voor hen ook een reden om dit jaar niet naar de Horti Fair te gaan. Mar Boers: "Op een beurs laat je zien wie je bent en wat je hebt. BOAL wil dat nu anders doen: BOAL wil graag weten wat de klant van hen verwacht. Ronald Boers: "Als team van verkoop en R&D gaan we naar de klant toe en willen samen met hen brainstormen hoe wij meer toegevoegde waarde kunnen leveren. Vrijwel alle klanten hebben wij uitgenodigd of wij zijn er langs geweest en hebben concrete afspraken gemaakt. Zo hebben wij bijvoorbeeld gekeken hoe we er gezamenlijk voor kunnen zorgen, dat we de positie van het Westland kunnen verstevigen in de internationale tuinbouw. De kassenbouwers denken internationaal en wij zijn hierin meegaan. Zo zit onze Hoofd Verkoop Sander van der Ven regelmatig in het buitenland om nieuwe projecten met kassenbouwers te bekijken. De win-win samenwerking ligt zo: wij kunnen meeliften op de hightech projecten die de kassenbouwers uitdenken (vaak samen met ons) en zij willen graag meeliften op onze diversiteit aan expertise en ervaring."

Toekomst

Ten aanzien van de toekomst heeft Ronald Boers een duidelijke visie: "We hebben een drietrapsraket afgevuurd die is afgeleid uit ons strategisch plan. De eerste trap is het zorgen voor consistent hoogwaardige kwaliteit en leverbetrouwbaarheid van onze producten. Daardoor zijn klanten ook bereid met ons in gesprek te gaan, bijvoorbeeld over nieuwe projecten en productontwikkeling. Want als de kwaliteit van het bestaande product niet voldoet, gaan ze ook niet samenwerken aan nieuwe producten. Dus eerst zorgen dat wat je nu doet ook goed doet (trap 1) en dan gezamenlijk werken aan nieuwe producten en projecten (trap 2). De derde trap is er voor te zorgen, dat we de groei van de organisatie kunnen waarborgen. Groeien is geen ambitie, maar een noodzaak. Mijn oom heeft de organisatie van nul naar vijfhonderd man gebracht met een omzet van 170 miljoen euro. Als ik dat zelfde resultaat in de komende jaren kan evenaren, heb ik een goede prestatie geleverd en is daarmee de organisatie weer een stap sterker geworden. Een sterk Westlands bedrijf is goed voor de werkgelegenheid, voor onze mensen en voor onze klanten en leveranciers van vandaag en in de toekomst."

Bron: Het Hele Westland

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven