Food & fun staat voor (voedsel) producten die direct op een boerderij gekocht worden en voor allerlei activiteiten die plaatsvinden op de boerderij. Consumenten dus die een kilo boerenkaas bij de boer kopen of die met collega’s vergaderen op de boerderij en daarbij de mogelijkheid hebben om even op de boerderij te kijken, voelen en ruiken.
In de biologische landbouw zijn veel bedrijven multifunctioneel bezig. Daarbij is een sterke band met de consument van groot belang. Maar waarom komt deze consument naar de boerderij, koopt hij daar zijn voedsel? Hierover wil de Themawerkgroep meer te weten komen.
Onderwerpen die in dit kwalitatieve consumentenonderzoek zijn:
- Welke associaties hebben consumenten bij de multifunctionele boerderij?
- Wat zijn redenen om een food & fun boerderij te bezoeken?
- Wat is de rol van de boer/boerin in het beeld van de consument?
- Wat is het belang van een biologische productiewijze op een food & fun boerderij?
- Welke verschil in beleving is er tussen food & fun en niet multifunctionele boerderijen?
- Zijn food & fun boerderij authentiek en waarom?
Het onderzoek is na de zomer van 2008 gestart en loopt tot het einde van het kalenderjaar 2008. Via BioKennis wordt u op de hoogte gehouden. De resultaten van het onderzoek zullen besproken worden in een workshop tijdens de BioVak 2009. De Themawerkgroep is in opdracht van de Vakgroep Biologische Landbouw LTO/Biologica in juni 2008 opgericht. De werkgroep, met daarin de verschillende takken in de multifunctionele landbouw, bundelt de kennisvragen en begeleidt de voortgang van onderzoek.
Meer informatie:
Daniël de Jong