Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Beleving van food & fun op het teeltbedrijf

Hoe beleven consumenten multifunctionele landbouw, ofwel food & fun op de boerderij? Dit is de eerste vraag die de Themawerkgroep ‘multifunctionele landbouw en directe verkoop’ laat onderzoeken. Kennis van deze beleving is van belang voor ondernemers om hun klanten beter te bedienen en hun bedrijf te ontwikkelen.

Food & fun staat voor (voedsel) producten die direct op een boerderij gekocht worden en voor allerlei activiteiten die plaatsvinden op de boerderij. Consumenten dus die een kilo boerenkaas bij de boer kopen of die met collega’s vergaderen op de boerderij en daarbij de mogelijkheid hebben om even op de boerderij te kijken, voelen en ruiken.

In de biologische landbouw zijn veel bedrijven multifunctioneel bezig. Daarbij is een sterke band met de consument van groot belang. Maar waarom komt deze consument naar de boerderij, koopt hij daar zijn voedsel? Hierover wil de Themawerkgroep meer te weten komen.

Onderwerpen die in dit kwalitatieve consumentenonderzoek zijn:
  • Welke associaties hebben consumenten bij de multifunctionele boerderij?
  • Wat zijn redenen om een food & fun boerderij te bezoeken?
  • Wat is de rol van de boer/boerin in het beeld van de consument?
  • Wat is het belang van een biologische productiewijze op een food & fun boerderij?
  •  Welke verschil in beleving is er tussen food & fun en niet multifunctionele boerderijen?
  •  Zijn food & fun boerderij authentiek en waarom?
Met deze vragen komt het brede speelveld van percepties en motivaties van consumenten in beeld. Hiermee kunnen multifunctionele ondernemers hun voordeel doen. De resultaten van dit onderzoek dienen als basis voor vervolgonderzoek. Volgend jaar kan er met een meer kwantitatieve methode gewerkt worden vanuit de informatie die gevonden wordt in dit onderzoek.

Het onderzoek is na de zomer van 2008 gestart en loopt tot het einde van het kalenderjaar 2008. Via BioKennis wordt u op de hoogte gehouden. De resultaten van het onderzoek zullen besproken worden in een workshop tijdens de BioVak 2009. De Themawerkgroep is in opdracht van de Vakgroep Biologische Landbouw LTO/Biologica in juni 2008 opgericht. De werkgroep, met daarin de verschillende takken in de multifunctionele landbouw, bundelt de kennisvragen en begeleidt de voortgang van onderzoek.

Meer informatie:
Daniël de Jong
Publicatiedatum: