Weblog Frank van Kleef:

Reacties op milieu-afspraken FrEsteem voorspelbaar

Het is geen verrassing hoe er door de sector gereageerd wordt op de afspraken die wij als FrEsteem gemaakt hebben met de organisaties achter weet wat je eet. Al 20 jaar slepen wij voor een vermogen aan natuurlijke vijanden in onze kassen om zo min mogelijk chemie te hoeven gebruiken tegen plaaginsecten. Ooit is er een MBT programma gestart waarmee we aan strenge regels moesten voldoen die er voor zorgde dat we verreweg het schoonste en duurzaamste product van Europa teelden. Dit werd opgevolgd door Eurep-Gap en sinds 1 januari door Global- Gap waarin supermarkten nog meer eisen stellen aan het product.

Bijna 100% van de Nederlandse telers voldoet aan deze eisen en wat doen we ermee? Niets. We zijn niet eens in staat om de Nederlandse supermarkten in te laten zien dat ons product veel schoner is dan het product van onze Spaanse collega’s die nog middelen gebruiken die hier al jarenlang verboden zijn. Als een afvaardiging van de kritische consumenten probeert om dit onderwerp onder de aandacht te brengen wordt dit gezien als provocerend en lastig.

Als telers hebben wij het vorig jaar toegejuicht dat GreenPeace er in Duitsland voor zorgde dat de Spaanse paprika’s door de inkopers geweerd werden. En wat doen wij er verder mee? Niets. De Spanjaarden snappen het wel. Die roepen nu: "Bedankt voor jullie kritische houding wij gaan het vanaf nu beter doen, kijk maar eens hoeveel biologie wij erin sjouwen. Daarmee zijn ze in 1 jaar tijd in staat geweest om iedereen te laten denken dat het nu anders gaat!" En wat doen wij? Niets.

Nu is er dan een groepje telers dat probeert om hier verandering in te brengen door te gaan telen zoals de kritische consument dat graag wil. Het enige dat de supermarktinkopers hoeven te doen is de kans inkoppen. Wat is er mooier dan dat je tegen de kritische consumenten organisaties kan zeggen: "Helemaal super dat jullie dit bereikt hebben. Wij nemen deze producten in het schap, en zorg er alstublieft voor dat wij dit jaarrond kunnen verkrijgen. Laat op jullie site zien welke supermarkten het beste product in het schap hebben dat er maar te verkrijgen is en laat zien van welke telers dit komt."

Maar hoe voorspelbaar kan de sector zijn? Groenten en Fruit komt bij 'Poll' met de vraag: "Afspraken van FrEsteem een goede zaak?"

  • a: eens, zo zet je een bedreiging om in een kans. Of
  • b: oneens, we moeten onze oren niet laten hangen voor de kritische consument.
Tot nu toe kiest meer dan de helft voor antwoord b. Het is dus gewoonweg bedroevend om te ervaren hoe de sector over de consument denkt. Goed, dat je sommige mensen met een dergelijke vraag in de verleiding brengt, begrijp ik. Maar dat dit voor meer dan de helft geld dat gaat er bij mij niet in. Ik ben benieuwd wat het resultaat geweest zou zijn als de antwoorden als volgt geformuleerd zouden zijn:
  • a: ja, wij moeten produceren wat de consument wil. Of
  • nee, we moeten niet luisteren naar de consument, want die snapt er toch niets van.
In feite staat hier hetzelfde als in de antwoorden op “poll”. Wie hier voor b kiest, moet er toch eens over nadenken of het niet verstandig is om gelijk een makelaar te bellen.

Verder waren er nog de enthousiaste reacties vanuit DPA, CBL en The Greenery. De verschillende partijen zijn verrast en begrijpen niet waarom deze afspraken door FrEsteem en de organisaties van kritische consumenten zijn gemaakt, zonder dat zij er van op de hoogte waren. Het antwoord daarop is simpel. Nog maar kort geleden hebben bijna alle partijen aangegeven niets te zien in samenwerking tussen de verschillende telersverenigingen. En de kritische consumenten willen hiermee de supermarkten helpen om goede en betrouwbare producten in het schap te krijgen, in plaats van alleen maar te roepen hoe het niet moet. Dat heeft niet te maken met moed, maar met visie.

Achteraf ben ik dus blij met de manier waarop dit is gerealiseerd: geruisloos en doelbewust. Als wij dat niet gedaan hadden was dit initiatief waarschijnlijk in de kiem gesmoord.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven