Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Syngenta:

Spruitkool: een nieuw seizoen en een nieuwe uitdaging

Op dit moment zijn vrijwel alle spruitkoolplanten uitgepoot op het productieveld. Daarmee is de start van het nieuwe seizoen een feit, en kan de teler zich in de komende maanden warm lopen om van de nieuwe teelt een succes te maken. Zoals gebruikelijk, bij het begin van het nieuwe teeltseizoen, zijn de verwachtingen hoog gespannen en is de hoop groot dat in het nieuwe seizoen betere bedrijfsresultaten worden gerealiseerd dan in het afgelopen seizoen.

Maximalisatie productie

Betere resultaten kunnen gerealiseerd worden wanneer de productie wordt gemaximaliseerd. Dit begint reeds bij de rassen- en bij de perceelkeuze. Eens uitgepoot is bijsturing alleen nog mogelijk met een goede teelttechniek, zoals een aangepaste overbemesting, een juiste gewasbescherming, een goede oogsttechniek en dergelijke meer. Het klimaat is van grote invloed, maar niet te sturen, en heeft een grote invloed op de potentiƫle productie van het gewas. Dit kwam afgelopen seizoen tot uiting toen 5 tot 10 % van de productie in Zuid Nederland verloren ging als gevolg van de overvloedige neerslag.

Kwaliteit

Deze teeltmaatregelen zijn ook veelal van invloed op de kwaliteit van het product. Ziekten en insectenschade kunnen de kwaliteit zodanig aantasten dat het product veel van zijn verkoopwaarde verliest, of zelfs niet meer verkoopbaar wordt. De visuele presentatie van het product is belangrijk. Niet alleen onmiddellijk bij de oogst maar ook kort na de oogst, de periode waarin het product wordt aangeboden aan de consument. Een goede kwaliteit betekent ook een goed houdbaar product in het schap. De consument koopt met zijn ogen, en zal dan ook alleen tot aankopen verleid worden wanneer er een perfect product in het schap ligt.

Consumptiepeilingen

Het besef dat aan de vraagzijde het product spruitkool meer, en op een positieve manier, onder de aandacht van de consument moet komen lijkt duidelijk. Recente consumptiepeilingen laten in meerdere landen zien dat de consumptie van groenten (in volume) afneemt en dat bijvoorbeeld in Nederland vooral de spruiten links blijven liggen.

Een gezond product

Spruiten worden geconsumeerd door vooral een wat ouder publiek. Deze groep wordt in de nabije toekomst relatief gezien alleen maar groter in onze maatschappij. Bovendien is voor deze groep een gezonde voeding een belangrijke zorg. Spruitkool kan in belangrijk mate bijdragen aan een gezonde voeding. Er zijn wellicht mogelijkheden om dit gezonde product naar de consument toe meer en beter te promoten. Bovendien moet de consument duidelijk gemaakt worden dat differentiatie in smaak heeft geleid tot een aanbod op de markt van wat men spruiten met een klassieke smaak, en spruiten met een milde smaak noemt.

Een ander imago

Deze segmentatie moet mogelijkheden bieden om het product spruitkool een ander, en wellicht beter, imago te bieden bij een grotere groep van consumenten en vooral ook bij de groep van jongere consumenten.
Publicatiedatum: