Groeneaspergedwerg maakt reuzensprong

De Engelse consument raakt aan de groene asperges. Dankzij een effectieve promotiecampagne, vertelt James Hallett (38), voorzitter van de British Asparagus Campaign: "Met witte asperges hoef je bij ons niet aan te komen."

Niet meer dan 50.000 euro steken negen Engelse bedrijven jaarlijks in de promotie van groene asperges in Engeland. Het effect is verbluffend, liet James Hallett zien. Tot voor kort golden asperges als een delicatesse in de Engelse keuken. Burgers teelden de groente in hun achtertuin voor eigen gebruik. Een enkele tuinder mocht zich aspergeteler noemen. Dat beeld is aan het veranderen sinds in 2003 een nationale promotiecampagne van start ging. De consument heeft de groene groente ontdekt. Vijf jaar geleden produceerde Engeland 400.000 kilo groene asperges per jaar. Dat is inmiddels toegenomen tot 2,3 miljoen kilo. Voor die productie zorgen circa 120 telers, hoofdzakelijk gevestigd in het zuidelijke deel van Engeland.

De asperges worden verkocht in boerderijwinkels, bij telers aan huis en in de supermarkt. "De groene asperge is een prachtig product, alleen werd er niks mee gedaan", vertelt Hallett. "Vandaar dat er een campagne is opgezet. In 2002 at 3,1 procent van alle huishoudens één keer per seizoen asperges, dat is nu is 14,3 procent, een groei van 500 procent! Wij denken dat 25 tot 30 procent haalbaar is, nog een verdubbeling dus. Er is voldoende geschikte grond beschikbaar."



'Ons' product

Hallett maakt een vergelijking met de witte asperges in Nederland. Tijdens het seizoen ligt er alleen Nederlandse asperges in de supermarkt. Dan hoef je niet met buitenlands product aan te komen. Precies zo werkt het aan de andere kant van de Noordzee. Hallett: "Engelse asperges staan voor vers en kwaliteit. Die is niet vier weken onderweg geweest op een boot, maar wordt meteen na de oogst op het land verkocht. Dat Britse element - zo van ‘het is ons product’ - is zeer belangrijk."

Promotiecampagne

Negen handelaren zetten vijf jaar geleden de schouders onder de promotie van de groene asperges. "We hebben er bewust geen show van gemaakt. De media krijgen betrouwbare informatie via onze website, inclusief foto’s. Ook is er een cd-rom beschikbaar. Landelijke en regionale kranten schrijven er vaak over, in positieve zin. Via spotjes op radio en televisie hebben we 200 miljoen mensen bereikt." Het is de kunst de aandacht van de media vast te houden, vandaar dat de British Asparagus Campaign ieder jaar wordt ververst. Dit jaar probeert de organisatie een nieuwe doelgroep aan te boren, de 24- tot 48-jarigen. "Het beeld rond asperges is dat de groente wordt bereid door de al wat oudere huisvrouw. We willen het product wat meer trendy maken." De gerechten die Hallett tijdens Euro Asper op een groot scherm liet zien konden door de beroemde Engelse tv-kok Jamie Olivier zijn bedacht.
Wat te denken van een combinatie van groene asperges met avocado, gecombineerd met een wittebonensalade met olijven, besprenkeld met basilicum. Of een aspergetaartje voor tijdens de picknick. Als hij tijdens zijn presentatie groene asperges op de barbecue toont, is enig gegrinnik te horen. Hallett: "Ik hoor de mensen lachen, maar dat is bij ons heel normaal hoor. Lekker knapperig. Ik kan het iedereen aanraden."

Geen concurrent

Engeland blijft voorlopig een dwerg op het gebied van de aspergeteelt. Van enige concurrentie hoeft Nederland dan ook niet bevreesd te zijn. "Wij telen en eten groene asperges, jullie voornamelijk witte. Waarom dat verschil? Ik zou het niet weten. Zelf eet ik ook geen witte asperges." U moet ze niet vergeten te schillen. James Hallett lacht. "Nee echt, ik ga voor de groene."

Bron: Aurora Magazine

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven