Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gert Mulder, GroentenFruit Huis:

"Aan de binnenlandse markt zit geen plafond"

Tholen - Het is van groot belang om de binnenlandse markt gezond te houden, zei Gert Mulder van GroentenFruit Huis. Het gaat vaak over Nederland als wereldspeler in groenten en fruit maar de binnenlandse markt is met 4 miljard aan omzet ook een heel belangrijke markt. Zeker voor het GroentenFruit Huis. "Het is de markt waar we het meeste van weten en heeft een enorme potentie. Voor veel levensmiddelen geldt een bovengrens aan inname maar niet voor groenten, en maar een beetje voor fruit." Alle kansen dus voor bedrijven die zich richten op de binnenlandse markt. Het GroentenFruit Huis organiseerde voor hen een bijeenkomst om meer inzicht te krijgen in de markt en de mogelijkheden. Gepensioneerd maar nog actief AGF'er Cees den Hollander was dagvoorzitter.

Dagvoorzitter Cees den Hollander

Gert Mulder vroeg zich af of leden van het GroentenFruit Huis wisten wat het GroentenFruit Huis voor hen kon betekenen. GroentenFruit Huis houdt zich bezig met de dossiers duurzaamheid, voedselveiligheid en kwaliteit, arbeidszaken, marktinformatie en het generiek aanjagen van de consumptie. "Doe daar uw voordeel mee", benadrukte Gert.

Voor alle partijen is het interessant dat de consumptie en fruit gestimuleerd wordt. Karin Bemelmans van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) vertelde over de twee tools die legde het NAGF daarvoor gebruikt. Het initiatief Ga voor kleur, wat laat zien hoe het leven en het bord kleurrijker en gezonder wordt. "Het is een communicatietool waarbij je heel gemakkelijk kunt aanhaken en hoe meer partijen dit doen hoe groter het wordt." Dat geld ook voor Veggiepedia, de online encyclopedie met informatie over 500 groenten- en fruitsoorten en nu dagelijks 1500 bezoekers trekt. Veggiepedia bevat ook recepten en dat is waar veel consumenten om vragen. "Ze willen wel meer groenten en fruit eten maar weten niet goed hoe en inspiratie helpt daarbij. Dat is de rode draad."


Wilco van den Berg, GroentenFruit Huis heeft gedetailleerde informatie over de binnenlandse markt

Vervolgens ging Wilco van den Berg in op marktdata en tools die het GroentenFruit Huis gebruikt om inzicht te krijgen in trends en ontwikkelingen op de binnenlandse markt. Kijkend naar de gehele markt ziet GroentenFruit Huis dat de consumptie van groenten en fruit terugloopt maar dat de gemiddelde consumentenprijs stijgt, in 2017 respectievelijk 4 en 7 procent. Voor de eerste helft van 2018 is te zien dat in supermarkten de verkoop van onbewerkte producten terugloopt, maar de aankoop van bewerkte producten stijgt. Supermarkten blijven aandeel winnen wat ten koste gaat van de speciaalzaken, landwinkels maar vooral de markt.

GroentenFruit Huis kijkt niet alleen naar marktontwikkelingen maar ook naar de consument zelf, wat koopt die en wanneer, maar ook wat eet die en wanneer. Via de FoodProfiler, met gegevens van 9000 consumenten, volgen ze bijvoorbeeld de consumptie van groenten en fruit naar uur en dag. "We kruipen hiermee zo dicht mogelijk op de huid van de consument."


Wim Landwaart, Landwaart Culinair & ADN, bespreekt de toekomst van de speciaalzaak

Ook al verliest de speciaalzaak aan marktaandeel, het is een belangrijke speler in de binnenlandse handel. Wim Landwaart, bestuursvoorzitter Agf Detailhandel Nederland (ADN) en eigenaar van Landwaart Culinair gaf aan dat ADN de speciaalzaak meer onderscheidend wil maken. "Uit de cijfers blijkt dat we 2% duurder zijn, maar als we 50% beter zijn, dan hebben de consumenten de aankoop van het jaar. Het gaat om continu vers, kwaliteit en blijven verrassen."

Speciaalzaken kunnen zich onderscheiden op het gebied van duurzaamheid/milieu "AGF in de supermarkt is een plastic zee"; gezondheid: "verswinkel is de apotheker van de toekomst?"; eerlijke producten "continu écht vers, vrij van onnatuurlijke toevoegingen in bewerkt product" en speel in op flexitariërs/vleesvervangers "gebruik geen soja maar groenten als vleesvervanger." Ter illustratie van dat laatste had Wim Landwaart drie producten mee: filet americain op basis van wortel, gerookte wortel voor bij de zuurkool "ik dacht dat het rookworst was toen ik het proefde" en rode bietenburger, waarvoor het zelfde gold.

Voor marktpartijen zijn speciaalzaken een goede partner om nieuwe producten uit te testen. "Breng het bij ons, wij kunnen het verhaal vertellen en via ons krijg je direct feedback van de consument."



Linda van Rijn, GfK bespreekt de toekomstige ontwikkelingen in de binnenlandse markt

De laatste spreker van de dag was Linda van Rijn van GfK die een blik in de toekomst wierp. Convenience zal leidend zijn bij de groei van aankoopkanalen in de komende jaren. De kanaalontwikkelingen worden gedreven door maatschappelijke ontwikkelingen als bevolkingsgroei, vergrijzing, new retail en urbanisatie. Online zal de komende jaren nog een sterke groei doormaken is de verwachting. De uitdaging: hoe verleid je de online klant om meer groenten en fruit te eten.


Jeroen van der Spek van Groda en Dominic van Doorn (ABN AMRO) maken kennis tijdens de pauze


Willem Dijk sr met zoon jr die sinds drie jaar bestuurslid is bij GroentenFruit Huis. "De enorme veelzijdigheid aan dossiers van GroentenFruit Huis heeft me verbaasd"

Ger van Burik (GroentenFruit Huis), Manuel van Doesburg (Eminent Food) en Karin Bemelmans van het NAGF

Mark Heemskerk (ADN) met Leo Welschen (oud secretaris GroentenFruit Huis)


Frank de Boer (Levarht, UK) en Dominic van Doorn (ABN AMRO)


Wim Landwaart (Landwaart Culinair, ADN) en Ben van der Most (Driscoll's)


Niek van Rijsbergen (Van Oers United) met Rob van der Weele (The Greenery)


Gerard Verweij en Thedo Vos van Levarht zijn respectievelijk verantwoordelijk voor accounts in Duitsland en de Benelux