Paprikatelers gaan direct voor retail

Hoe zorg je er voor dat de consument vaker zijn tanden in een paprika zet? Over die vraag buigt de werkgroep Direct voor retail zich. Daarin zijn behalve ZON onder andere drie paprikatelers vertegenwoordigd. Wat levert de aanpak op?
Product Leadership in optima forma. Zo omschrijft Key Accountmanager Retail Jørgen Snoijink in het ZON Magazine het initiatief Direct voor retail waar de paprikatelers van ZON, verenigd in Pamosa, sinds dit jaar mee bezig zijn. Doel is om de afzet van paprika te stimuleren door via de retail meer aan te sluiten bij de paprikawensen van de consument.



Stroomlijnen
Manager Sales Wouter Willems schetst kort de voorgeschiedenis van Direct voor retail: 'Sinds een paar jaar hebben we bij paprika een aantal zaken anders georganiseerd. Zo zijn er deels andere leden in het bestuur en adviescommissie gekomen en hebben ook individuele telers een aantal initiatieven genomen. Omdat die hun eigen leven gingen leiden, hebben we vorig jaar met zijn allen besloten om de ontwikkelingen meer te stroomlijnen. Een van de zaken die daar uit zijn gekomen, is de oprichting van de werkgroep Direct voor retail. Die werkgroep bestaat uit Antonie Teeuwen van Teegrow in Grashoek, Erik Gubbels van Kwekerij Gubbels Siberië in Maasbree en Frank Bakker van Kwekerij Hermans-Walter in Sevenum, alle drie namens Pamosa. Voor ZON fruit & Vegetables zitten Jørgen Snoijink, Linda Naus en ik in de werkgroep. Gemiddeld elke zes weken komen we bij elkaar en pakken we initiatieven op om de paprikaverkoop in zijn geheel beter van de grond te krijgen.'
Jørgen Snoijink: 'Zoals de naam van de werkgroep al aangeeft, doen we dat door directe contacten met de retail om daar onze paprika's in het schap te krijgen. En daar waar we al liggen willen we samen met de retail voor zorgen dat er meer paprika's in de winkelmand belanden.'

Buitenbeentjes
Frank Bakker: 'Simpel gezegd willen we dichter naar de retail kruipen, met de retailer meedenken en meebeslissen over zaken als verpakking, nieuwe concepten en de samenstelling van het 'stoplicht' en van verspakketten. Er zijn tal van zaken die we met de retail kunnen afstemmen. Als de consument op een gegeven moment een kleine paprika wil, is het handig als wij dat in een vroeg stadium weten, zodat we daar rekening mee kunnen houden. Dat begint met rassenkeuze. Al in augustus of september maken telers de rassenkeuze voor het volgende teeltjaar. Voor de retailer is het ook fijn om te weten wanneer er oogstpieken te verwachten zijn, zodat die daar acties voor kan plannen. Die pieken kunnen we zes, zeven weken van tevoren voorspellen, tijd genoeg om acties voor te bereiden.'

De nieuwe aanpak moet binnen afzienbare tijd vruchten afwerpen. Intussen werkt de werkgroep aan een aantal concrete initiatieven. Zo liggen sinds dit jaar voor het eerst oranje paprika's in het schap van Jan Linders. Uit een klantanalyse was gebleken dat de retailer uit Nieuw-Bergen nog geen oranje paprika in het assortiment had, terwijl deze zoete soort steeds populairder wordt. Verder ligt er een plan om nog dit jaar een paprikasoeppakket op de Duitse markt te gaan testen en een pril plan om bij een aantal retailers winkelactiviteiten voor paprika te ontwikkelen.

Nieuwe concepten
Jørgen Snoijink: 'We zijn bezig in de groep, geholpen door een creatief bureau, om nieuwe concepten rondom paprika te ontwikkelen. Het idee daarachter is dat je jaarrond met recepten voor paprika kunt komen die aansluiten bij het seizoen. Pasen, Kerst, Halloween en Pinksteren kunnen bijvoorbeeld thema's zijn die we daarvoor kunnen gebruiken. Consumentenpanels hebben aangeven dat ze wel graag verrassende nieuwe dingen met paprika willen doen, maar dat ze daarvoor wel geïnspireerd willen worden. Op die manier los je een probleem van de consument op.
Met een daggemiddelde van 127 gram eten volwassen Nederlanders beduidend minder groenten dan de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram per dag. Opmerkelijk is dat de hoeveelheid paprika die de consument eet juist stijgt. Volgens Frank Bakker komt dat vooral doordat paprika tegenwoordig jaarrond verkrijgbaar is en doordat de consument steeds minder traditioneel eet. 'Een deel van de consumenten is zich niet eens bewust van de hoeveelheid paprika die ze eten. Paprika zit bijvoorbeeld in groentenpakketten voor macaroni en is dan misschien niet goed als zodanig herkenbaar. Daarom is het misschien wel verstandig als de werkgroep een aanzet geeft om te komen tot een marketingcampagne om de consument daar bewust van te maken.'

Opmars
Kwekerij Hermans-Walter, waar Frank mede-eigenaar van is, is gespecialiseerd in oranje paprika. Van deze zoete paprika wordt in Nederland momenteel honderd hectare geteeld; een relatief klein product dus. Frank: 'Maar de oranje paprika is wel bezig aan een opmars. De laatste twee jaar zie je dat de oranje paprika de groene soortgenoot voor een deel heeft verdrongen uit het flowpack. Blijkbaar gebruikt een deel van de consumenten de groene paprika van het 'stoplicht' niet. Tegelijkertijd is het aanbod van oranje nog te klein om standaard in een stoplicht te verpakken. Bovendien ligt de kostprijs van oranje een stuk hoger dan die van groen. Dat maakt een stoplicht met oranje paprika erin duurder dan een flowpak met rood, geel en groen.'

Frank stelt tevreden vast dat steeds meer telers nadenken over de afzet van hun product. 'Gelukkig is het intussen voor veel telers een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering. De tijd van het product naar de veiling brengen en 'succes ermee' zeggen, die tijd hebben we wel gehad.'

Ook over langere termijn denkt Wouter Willems al na. 'Het is logisch dat je blijft nadenken over nieuwe soorten en rassen met kenmerken als smaak, vorm, kleur. Dat zijn langlopende trajecten, omdat je daar zaadveredelaars, telers en niet onbelangrijk de consument bij moet betrekken. Sweet Palermo, de populaire zoete puntpaprika, was vroeger ook onbekend, terwijl die nu niet meer uit de supermarkt is weg te denken. Dat zijn allemaal voorbeelden van stapjes die we met zijn allen in de keten zetten om uiteindelijk meer paprika te verkopen. Samenwerken is hierbij de basis voor succes.'

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Ik ben het met de vorige spreker eens. Het was een wijs man die dit zei. Om keer op keer hetzelfde te doen blijft water naar de zee dragen en is onverstandig. Het ontbreekt de tuinbouwsector aan de wil en de daadkracht om een strategie zoals Unielever uit te rollen. De consument is de sturende factor in het geheel. Niet de retail. Je zult zelf aan de knoppen moeten zitten.
Peter van Zeijl, Naaldwijk - 2018/08/29 15:22:00.000


Het verschil zit hem in het feit dat Unilever een rookworst in een Unoxzak stopt en pindakaas in een Calvepot. De bulk ( =supermarkt) aan groenten is voor de consument niet onderscheidend, ze kunnen elke dag dezelfde rode tomaat kopen terwijl deze iedere dag van een andere producent kan komen. Zolang je exclusief bent ( zoals ooit Tommies of Honingtomaten) kan je er een sticker opplakken. Dan stuur je consumenten. Telers kunnen niks exclusief houden, ze zijn te gretig ( = vergroting areaal) of er staat een lookalike op de stoep, weg imago. Alle marktwetenschappers ten spijt, de prijs voor de teler komt onder de streep nog steeds voort uit vraag en aanbod. En de retail draait aan de (inkoop) knoppen.
Relevant, Westland - 2018/08/30 13:50:05.000


Voor de zoveelste keer hetzelfde initiatief, veilingmensen die met een groepje telers gaan denken over wat de retail wilt.

''Wanneer je continu doet wat je deed, blijf je krijgen wat je al had''

Maar zet nieuwe concepten aub niet meer voor de klok, ook bij paprika niet. Je geeft een van de mooiste onderstukjes onderscheidend vermogen hiermee meteen weg....
Limburger, Centrum - 2018/08/29 13:02:02.000


Ik ben het niet helemaal met je eens Relevant, het groente en fruitschap laat toch steeds meer ''merken'' zien. Retailers staan meer en meer open voor wat zij noemen leveranciersmerken, daar zit wel een kans voor de NL tuinbouw.

Als zo''n product met een sticker zoals je dat noemt gaat lopen ga je als producent natuurlijk uitbreiden. Want iedereen wil geld verdienen. Ik denk dat het door jou genoemde voorbeeld van Honingtomaatje mooi laat zien hoe je een markt stap voor stap uitbreidt met behoud van de meerprijs.

Kopieergedrag is wel een terechte opmerking, maar dat is niet uniek voor de tuinbouw. Ook van pindakaas zijn andere merken dan Calvé te koop, en die lijken ook qua pot, deksel en etiket heel erg op Calvé. Hoe Calvé zich dan overeind weet te houden is weer een andere tak van sport (innovatie, segmentatie en marktleiderschap).

De prijs komt zeker tot stand door vraag en aanbod. Het gaat om de meerpijs bovenop de marktprijs die het extra rendement ten opzicht van de bulk moet geven. Die meerprijs staat zeker onder druk van de marktprijs.

Maar het begint bij het besef dat de retail, en meer nog de handel, weliswaar aan de inkoopknop draaien, maar je als teler(s) aan de VERKOOP knop. En die knop weten we als tuinbouw wat beter te vinden tegenwoordig, maar we draaien er te weinig aan met zijn allen.
Huub Welles, OSS - 2018/08/31 14:40:10.000



© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven