Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Droogte en recall drukken resultaten Greenyard

Tholen - De terugroepactie en de droogte in combinatie met een aanhoudende uitdagende markt in Noordwest-Europa drukken de resultaten van Greenyard. Het Belgische bedrijf zag de omzet in de twee grootste divisies, Fresh en Frozen, in het eerste kwartaal van dit boekjaar dalen.

Over de eerste drie maanden van het boekjaar haalde Greenyard een omzet van 1,093 miljard euro, dat is 1,5% minder dan vorig jaar in dezelfde periode. "Ondanks slechts een lichte omzetdaling werd het kwartaal gekenmerkt door een langer dan verwachte prijsdruk en zware concurrentie in onze markten, onverwachte factoren zoals de terugroepactie omwille van een mogelijke Listeria besmetting en de uitzonderlijke weersomstandigheden," reageert CEO Hein Deprez op de resultaten.


CEO Hein Deprez: Naar de toekomst blijven we sterk gefocust en geëngageerd om onze wereldwijde operaties verder te versterken en op lange termijn winstgevende groei te realiseren.

Het zijn de segmenten Fresh en Frozen die debet zijn aan de omzetdaling. Voor Fresh daalde de omzet met 2,4% ten opzichte van het voorgaande jaar en kwam uit op 884,7 miljoen euro. De prijzenslag die in het verssegment voortduurt, resulteerde in een uitdagende markt. De goede resultaten die de Bakker operaties in Nederland en Frankrijk wisten te realiseren, kon de krimp in België, Duitsland en Polen niet opvangen. Greenyard implementeert in Duitsland en België "nieuwe en toekomstgerichte operationele modellen en een nieuwe distributie-voetafdruk." De resultaten van deze verandering zullen echter op de middellange termijn pas zichtbaar zijn.

Voor de divisie Long Fresh daalde de omzet met 2,1% naar 174,7 miljoen euro. Ondanks de warme zomer groeide de diepvriesactiviteiten. Deze groei werd echter tegengegaan door de zwakke verkoop in de Prepared activiteiten. Dit is vooral het gevolg van de beëindiging van enkele verlieslatende contracten en het opstarten en levering van nieuwe contracten.

Daarnaast trok de recente terugroepactie van bevroren productie in verband met een mogelijke besmetting met Listeria monocytogenes een wissel op dit segment. Zoals Greenyard al eerder communiceerde zal dit effect hebben op de cijfers over dit boekjaar. Vooralsnog ziet het bedrijf geen reden om de inschatting van 30 miljoen euro (netto na verzekeringen) aan te passen. Volgens Greenyard zal minder dan 20% van dit bedrag doorwerken in REBITDA voor het volledige boekjaar.

Over deze terugroepactie en de gevolgen schrijft Greenyard in het persbericht: "Een belangrijk actieplan omvat de inspanningen die het bedrijf levert om de effecten van de recente terugroepactie van mogelijks besmette diepgevroren producten die geproduceerd waren in onze Hongaarse vestiging, te verlichten. Het stelt ons tevreden reeds te kunnen stellen dat alle testen die wij uitgevoerd hebben, in samenwerking met externe experten en bevestigd door testen van de Hongaarse overheid in deze productiefaciliteit een zeer positief resultaat hebben (dit betekent dat de testen negatief waren op de aanwezigheid van Listeria monocytogenes). Dit opent de weg naar een heropening van deze productiefaciliteit op korte termijn. Uitgebreidere informatie over de status van deze acties met betrekking tot Listeria volgt in de komende weken, van zodra meer omvattende details over klantenvorderingen beschikbaar zijn."

Een tweede factor is de warme en droge zomer in Europa, waardoor er onregelmatigheden ontstaan in de oogsten. Dat resulteert in prijs- en volumeschommelingen, wat doorwerkt in de resultaten van de divisies Fresh en Long Fresh. Voor de divisie Long Fresh wordt een mogelijk tekort van 30 tot 50% voor bepaalde producten geraamd.

De divisie Horticulture noteerde een forse omzetgroei van 35% ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet kwam uit op 34,4 miljoen euro. Het was vooral een sterke stijging in de verkoop van potgrond en schors aan de Belgische retail en Poolse professionele klanten dat de omzet deed stijgen. Daarnaast droeg de overname van Mycoculture bij aan de groei binnen deze activiteiten.

De bovengenoemde negatieve effecten zullen doorwerken in de resultaten voor dit jaar. Hoe groot de impact is, is lastig in te schatten, maar de Belgische multinational denkt dat op basis van de huidige gegevens en vooruitzichten het REBITDA rond de 25% lager zal uitkomen dan in het voorgaande jaar. In eerste instantie ging Greenyard uit van een groei van 10% voor dit jaar. "We implementeren actieplannen om geleidelijk de winstgevendheid over de periode 2018 en 2019 te verbeteren. Daarbovenop zijn prijsstijgingen mogelijk die momenteel moeilijk in te schatten zijn," schrijft het bedrijf in haar persbericht.

Hein Deprez: "Op basis van nieuwe vooruitzichten, met inbegrip van de bovenstaande elementen, herzien we onze winstgevendheidsvooruitzichten voor het jaar 2018/19 tot duidelijk onder het niveau van vorig jaar en hebben we actieplannen opgesteld om de winstgevendheid weer op te krikken. In het bijzonder, en met het oog op het doen dalen van de schuld op de balans van Greenyard, heeft de Raad van Bestuur aan het management gevraagd om de strategische opties van haar activiteitenportfolio tegen het licht te houden."

Klik hier voor meer informatie.