Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De markt voor snackkomkommers en snackpaprika’s nog niet klaar voor explosieve groei

Tholen - De keuze is reuze tegenwoordig op het gebied van snackgroenten, maar het zijn de snacktomaatjes waar de meeste aandacht naar uitgaat. Toch winnen de laatste jaren ook de snackkomkommers en snackpaprika's aan populariteit. Zullen ook deze vruchtgroenten straks het supermarktschap overnemen?
 
Snackkomkommers zijn in allerlei soorten verpakking in de winkel te vinden
 
"Snackkomkommers en snackpaprika's groeien, de lijn gaat nog steeds omhoog, maar het is ook weer niet zo dat het de nieuwe standaard is", vertelt Aad van Dijk, Senior Product Manager Vruchtgroenten bij The Greenery. "Alle hoekjes bij elkaar haal je in Nederland zowel voor snackkomkommers als voor snackpaprika's een areaal van bijna 50 hectare. Het areaal snacktomaatjes in Nederland is 5 tot 10 keer groter. Ik heb niet de verwachting dat het een plekje gaat veroveren tussen de 5 tot 10 hoofdproducten zoals trostomaten en rode paprika's."

Gezondheids- en gemakstrend

"De ideeën voor kleinere komkommers bestaan al dertig jaar. De markt is er alleen nooit klaar voor geweest. Nu gezondheid een steeds belangrijker thema wordt en in het licht van de gemakstrend die duidelijk zichtbaar is, passen snackkomkommers en snackpaprika's daar net als snacktomaatjes goed bij."
 
Op het gebied van snacktomaatjes is het assortiment inmiddels erg uitgebreid. Aad: "Je kunt kiezen tussen allerlei vormen en kleuren, zoet of minder zoet en nog veel meer verschillende variëteiten. De vraag is alleen of de consument het ook zo ervaart. Je hoopt het wel, maar als er aan de buitenkant niets te zien is, is dat lastig. In de hoofden van de consument is een tomaat vooral rood."

Investeren in veredeling

De ontwikkelingen op het gebied van snackomkommers en snackpaprika's gaan langzamer. Aad: "Er wordt al jaren gezocht naar een goed smakend snackpaprikaatje zonder zaadjes waarbij je bij wijze van spreken zelfs het steeltje op kunt eten. Het is alleen nog een klein product met kleine volumes en een klein aandeel omzet op het totale AGF-assortiment. Veredelaars zijn bezig met de ontwikkeling, maar het is geen topprioriteit. Er is nog een hele weg te gaan. Als je investeert in een nieuw product, moet je er wel in geloven dat het booming business gaat worden. Als je kijkt naar wat snackgroenten opleveren in de winkel is dat ook zo, maar de volumes zijn veel kleiner. Dus is het telkens de afweging of zo'n investering zich gaat uitbetalen."
 
"We willen allemaal dat het overal een volwaardig segment in het schap gaat worden, dat snackkomkommers en snackpaprika's er straks standaard bijhoren. Bij snacktomaatjes kun je dat al wel zeggen, die liggen overal en altijd. Als we daar ook voor snackkomkommers en snackpaprika's naartoe willen, zullen veredelaars met ideale rassen moeten komen die goed smaken, productief mee kunnen komen en die dus interessant zijn om te produceren. Daarna komen er ook nog consumentenzaken bij zoals smaak, houdbaarheid en uiterlijk."
 
Volgens Aad moet het daarbij niet de bedoeling zijn om steeds grotere mini variëteiten te ontwikkelen. Aad: "Ook bij de snacktomaten zie ik juist de trend dat de snacktomaten weer langzaam groter worden. Het lijkt erop dat kostprijsproductie steeds belangrijker wordt. Voor het product is dat een kwalijke zaak, want daarmee dreigt de onderscheidende factor verloren te gaan. In onze productlijnen bij The Greenery bewaken we een maximumgewicht, waarmee we zorgen dat we de verwachtingen bij de consument waar kunnen blijven maken."

Rauw

Groei is ondertussen niet makkelijk. Aad: "Je hebt al een behoorlijke markt nodig om 1 hectare snackgroenten kwijt te raken. Tegenover elke snackkomkommer of snackpaprika die verkocht wordt, staan nu nog tien snacktomaten."
 
Snacktomaten hebben hun positie inmiddels ruimschoots verworven. Aad: "Ook voor snackkomkommers en snackpaprika's geldt dat. De doelgroep voor die producten is alleen minder groot. Tomaten eten mensen toch veel sneller rauw uit het vuistje dan dat mensen doen bij paprika's." Om die reden verwacht Aad ook niet dat er snackvarianten uit de hoek van de courgettes en aubergines verwacht moeten worden. "Die groenten spreken niet aan om rauw te eten, ze zijn vooral bekend in warme maaltijden."
 
Concurrentie is er ook volop. En niet alleen van snacktomaten. Aad: "Vooral in de hoek van het gezond borrelen zie je veel ontwikkelingen. Bloemkoolroosjes, selleriestengels in een bakje met saus, wortelbolletjes: die producten zie je opkomen. Het zijn producten die goed passen in de gemakstrend en het kant en klaar aanbieden."

Zomerfruit

Snackgroenten zijn ook bij uitstek geschikt om mee te nemen, bijvoorbeeld naar het strand. Toch ziet Aad juist in de zomerperiode een dip in de vraag naar vruchtgroenten. "Fruit is populairder in de zomer. Op het moment dat mensen kunnen kiezen tussen tomaten en aardbeien, dan kiest 90 procent van de mensen toch voor de zomerkoninkjes of de kersen. Fruit is er in de zomer sowieso in overvloed."
 
"De marketing rond snackgroenten gaat eigenlijk het hele jaar door, dat is niet iets voor specifiek de zomer. Er is altijd wel een gelegenheid voor een campagne. De ene week heeft supermarkt A een actie, de week daarna supermarkt B. Op de vraag of de prijs van snackkomkommers of snackpaprika's hebben de acties geen invloed."

Geen massaproductie

De komende jaren ziet Aad de vruchtsnackgroenten doorgroeien, maar zeker niet zo explosief als bij de snacktomaten. Aad: "Op het moment dat een teler morgen bedenkt er 5 hectare snackkomkommers of snackpaprika's bij te zetten, dan is de vraag of dat verstandig is. De markt is nog niet klaar voor explosieve groei en plotseling veel meer aanbod. Je ziet daarom vooral nog veel telers met kleine hoekjes. Ook in Duitsland zie je dat juist kleine telers de producten lokaal telen met veel aandacht. Het zijn nog geen producten die zich lenen voor massaproductie."
 
Het artikel verscheen eerder in editie 7, 32e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. Lees ook het aanverwante artikel over snackkomkommerpionier Ad Verhoeven dat binnenkort op Groentennieuws zal verschijnen.
 
Voor meer informatie:
The Greenery
www.thegreenery.com
 
Aad van Dijk