'Barbecueproduct' wint nog ieder jaar aan betekenis

Duitse vraag naar suikermaïs duidelijk gestegen

Tijdens de zomervakantie zien de handelaren een grote behoefte aan klassieke 'barbecuegroenten' en geliefde bijlagen bij de maaltijd. Naast paprika's, tomaten, komkommers en bladsla wint ook suikermaïs daarbij jaarlijks aan betekenis. De zoete maïskolven waren 10-15 jaar geleden nog een zeldzaamheid op het barbecuemenu, maar zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het groentenschap. De specialisten op dit gebied zijn bijzonder blij met de groeiende populariteit van het product, bevestigt Werner Lehner, teler en verkoper in Leonding, Oostenrijk.



Verse suikermaïs
Momenteel is het hoogseizoen op de akker van groententeeltbedrijf Lehner. Reeds sinds de laatste week van juni bevindt de ervaren teler zich in de oogstfase, die circa een week eerder dan gebruikelijk is begonnen. "In principe zijn we in staat om het hele jaar door suikermaïs te leveren aangezien we over een partnerbedrijf in het Spaanse teeltgebied Andalusië beschikken. Desalniettemin stoppen we normaal gesproken in oktober met het aanbieden van verse suikermaïs, omdat de verkoopcijfers in Oostenrijk dan duidelijk teruglopen. Als het barbecueseizoen hier voorbij is, kopen de consumenten gewoon niet meer zo snel verse suikermaïs, dan geeft men eerder de voorkeur aan vacuüm verpakte producten. Wij leveren echter uitsluitend aan de versmarkt c.q. de supermarkten en hebben niks met de verwerkende industrie te maken.'' 


De hoofdvestiging van het bedrijf stamt uit de barokperiode

Stijgende vraag
Volgens de ervaren teler en verkoper hebben zich in de loop der jaren enkele duidelijke ontwikkelingen laten zien. "Vroeger verkochten we de suikermaïs voornamelijk onder ons eigen merk. Dat doen we nog wel, maar niet meer in de omvang als destijds toen iedere teler zijn eigen merk had.'' Ook wat betreft de populariteit en bekendheid van het product is er in de afgelopen jaren een en ander gebeurd, benadrukt Werner, die de suikermaïs ook naar Engeland en Nederland exporteert. "De vraag is flink gestegen. Het product werd 20 tot 25 jaar geleden geïntroduceerd en is sindsdien constant gegroeid.''



Prijzen stagneren
Hoewel de suikermaïs jaarlijks aan betekenis wint in de Oostenrijkse handel, zijn de prijzen in de loop der jaren nauwelijks gestegen. Naar verhouding krijgen de telers van sommige klanten dezelfde prijs als vijftien jaar geleden (destijds nog in schilling - omgerekend naar euro's). "Alle kostenstijgingen wat betreft personeel, teelt, brandstof en machines konden we als gevolg daarvan alleen door de groei van de teelt afdekken.''


Suikermaïs tijdens de teeltfase

Specialiteiten als merkteken
Gelang het motto 'SEIT Generationen - FÜR Generationen' ontwikkelde de groentengroothandel Lehner zich tot een bedrijf dat al meer dan vijftig jaar succesvol groenten teelt in Oberösterreich. Een merkteken van het bedrijf waren altijd al specialiteiten en noviteiten, eerst in de groententeelt en later ook in de handel. Onder andere de gastronomie, tehuizen en ziekenhuizen tellen tot de brede clientèle van het bedrijf. Naast suikermaïs levert het bedrijf afhankelijk van het seizoen ook eetbare pompoenen en daslook uit eigen, gecontroleerde teelt eveneens voor de export naar Duitsland.

Verdere informatie:
Gemüse Lehner Spezialitäten Grosshandel
Limesstraße 40 
4060 Leonding
Tel. +43 732/674250 
Fax +43 732 / 680262 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven