Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Deel I: Agro Care

Telen op meer dan honderd hectare

Tholen - Terwijl het areaal glasgroenten in Nederland relatief stabiel blijft, daalt het aantal bedrijven al jaren. De reden voor deze ontwikkeling? Schaalvergroting, de trend in glasgroentenland. Nederland telt inmiddels drie bedrijven die de grens van honderd hectare glas, gelijk aan ruim tweehonderd voetbalvelden, overstijgen. Miljoenenbedrijven met honderden werknemers die jaarlijks miljoenen kilo's glasgroenten produceren. Maar wie zijn die bedrijven en hoe zijn ze zo groot gegroeid? We stellen de komende dagen drie grote bedrijven aan u voor. Vandaag deel I - Agro Care.

Schaalvergroting in cijfers
In het jaar 2000 telde Nederland 3435 glasgroententelers met een gezamenlijk teeltoppervlak van 4200 hectare. In 2016 waren er nog 1327 bedrijven over met een totaalareaal van 4916 hectare. De gemiddelde omvang van een glasgroentenbedrijf is in de loop der jaren dus meer dan verdrievoudigd.



Wanneer we meer specifiek naar de twee grootste glasgroenten gewassen kijken, paprika en tomaat, blijkt dat ook daar telers over steeds grotere hectare aantallen beschikken. Nederland telde in 2000 636 tomatentelers met in totaal 1133 hectare. In 2016 bleven daar nog 274 tomatentelers van over met een gegroeid hectare aantal van 1705 hectare. Waar in 2000 een gemiddelde tomatenteler in 2000 dus nog 1,78 hectare tot zijn beschikking had, is dit aantal in 2016 opgelopen tot 6,22 hectare. Wederom een ruime verdrievoudiging. Steeds minder tomatentelers hebben dus steeds grotere bedrijven. In de loop der jaren zijn zelfs megabedrijven ontstaan.



In mindere mate blijkt dit ook te gelden voor paprikatelers. In hectare aantal nam deze teelt tussen 2000 en 2016 weliswaar minder hard toe: van 1155 hectare in 2000 tot 1317 hectare in 2016, maar ook hier daalde het aantal telers. Van de 716 paprikatelers in Nederland bleken er in 2016 nog 253 te bestaan. De gemiddelde paprikateler zag in de loop der jaren zijn bedrijf dus ook groeien van 1,61 hectare gemiddeld in 2000 tot 5,21 hectare in 2016.



Agro Care
Areaal: 180 hectare, waarvan 140 ha. in Nederland en 40 ha. in Noord-Afrika
In de pijplijn: 10 hectare in Noord-Afrika
Vestigingen: De Lier, Middenmeer, Rilland, Agadir (Marokko) en El Hamma (Tunesië)
Teelt: 11 verschillende soorten cherry-, snack- en trostomaten
Omzet: 103,6 miljoen euro (2016)

Aan het woord is Kees van Veen, medeoprichter:

Geschiedenis
De oorsprong van Agro Care ligt in Rilland, waar de studievrienden Kees van Veen en Philip van Antwerpen 8 hectare grond kochten waarop al snel 3,3 hectare kas verrees. Nog geen jaar later verdubbelde daar het aantal hectares. In 1999 kwam er een tuin en een verpakkingslocatie in het Westlandse Maasdijk bij. Deze tuin werd in 2007 opgezegd en de verpakkingslocatie werd verplaatst naar een andere locatie in Maasdijk. Datzelfde jaar werd begonnen met de uitbreiding naar Middenmeer. Ondertussen was in 2013 ook gestart met de bouw van kassen in Noord-Afrika. In 2016 volgde een fusie met collegateler Kesgro, zodat in 2018 Agro Care over 180 hectare beschikt.

Agro Care Middenmeer vanuit de lucht

De grootste uitdaging
 "De grootste uitdaging was de fase waarin we tussen de 10 en 20 hectare groot waren. Onze vestiging in Rilland en de tuin in Maasdijk waren enerzijds te klein om alles uit handen te kunnen geven, maar ook weer te groot om alles zelf te doen. De uitdaging was vooral ook om de Rabobank in onze plannen mee te krijgen."

Toch naar het Westland

"De markt was daar dichterbij en voor ons product, de destijds exclusieve troscocktailtomaat, was het ook handiger om dichtbij onze klanten te zitten. Vanuit Zeeland was het lastig om klanten te bedienen met soms maar een halve pallet of zelfs maar tien doosjes."

De truc met personeel opleiden
"Op een gegeven moment is het niet meer mogelijk om alles met z'n tweeën te doen. Vanaf dat moment is het zaak extra mensen aan te nemen. De truc is daarbij ook om steeds personeel aan te blijven nemen en dat vervolgens op te leiden binnen het bedrijf. Je hebt dus eigenlijk in bepaalde fases een dubbele bezetting, maar hierdoor is het wel mogelijk om alvast opgeleid personeel in te zetten in nieuwe vestigingen."

Groot, maar toch te klein
"Wij mogen dan wel een grote speler zijn, maar onze klanten zijn nog veel groter dan Agro Care. Zij willen graag één telefoonnummer voor alle verwarmde glasgroenten. Agro Care is te klein om heel Greenpack alleen te vullen. Wij zien juist voordelen van samenwerken met collega's. Onze ervaring is dat er maar weinig distributiecentra groot genoeg zijn voor alleen tomaten. Om toch met volle vrachtwagens te kunnen rijden, is het veel handiger bij een lading tomaten ook een lading paprika's te voegen."

Pas op de plaats
"Wij zijn nog jong genoeg om verder te groeien. In Nederland hebben we er op dit moment voor gekozen om even pas op de plaats te maken. Het is hier nu zo druk."

Kassen in aanbouw in Tunesië

Toekomstige uitbreiding
In Noord-Afrika wordt wel bijgebouwd. "En daar blijft het, denk ik, niet bij. Ook in Nederland blijven we kijken naar groeimogelijkheden, zowel zelf bouwen, overnames als fuseren zijn hierbij voor ons een optie."

Het origineel van dit licht bewerkte artikel verscheen eerder in editie 4, 32e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Agro Care

Kees van Veen