Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prijsvooruitzichten niet erg rooskleurig

Duitsland: 'Tendens van een dalende AGF-consumptie doorbroken'

De vraag naar groenten en fruit is dit jaar weer duidelijk toegenomen. De consument heeft hier tot nu toe wel minder geld aan uitgegeven, terwijl de hoeveelheid is toegenomen. Over alle producten gezien zijn de uitgaven ongeveer constant gebleven, zo becijferde het 'Bundesausschuss Obst und Gemüse'. 

Vooral de appeloogst was dit jaar beperkt en viel bijna half zo klein uit als afgelopen jaar. Met name in het zuiden en zuidwesten was er forse oogstuitval met een tot wel 70 procent kleinere oogst. Aangezien er ook in het buitenland sprake was van lage appeloogsten verdubbelden de telersprijzen van circa 30 cent per kg in 2016 naar circa 60 cent per kg in deze herfst. De mislukte oogst werkte ook door in de retail, waar de prijzen momenteel ook wezenlijk hoger zijn.

Wat betreft de groenten liggen de schappen momenteel vooral vol met wintergroenten zoals kool, wortelen, uien en selderij. Vooral bij rode- en wittekool valt er te rekenen op een grotere oogst dan vorig jaar, waarbij de prijzen aanzienlijk zullen dalen. Momenteel liggen de koolprijzen voor de telers reeds onder de zeven euro per 100 kg. Ook voor uien en wortelen zijn de prijsvooruitzichten alles behalve rooskleurig. Over het algemeen is de vraag weliswaar duidelijk gestegen, maar de uitgaven aan groenten en fruit zijn daarentegen iets gedaald. Het totale aandeel aan het productpalet blijft daarmee vrijwel gelijk.

Populariteit
Gemeten naar de uitgaven van de consumenten aan groenten en fruit zijn tomaten met 1,39 miljard euro het belangrijkste product, gevolgd door appelen met 1,12 miljard euro, bananen met 0,92 miljard euro en paprika met 0,74 miljard euro. Aardbeien staan op de zevende plaats met 0,61 miljard euro, gevolgd door asperges met 0,57 miljard euro per jaar. Daarbij is het aandeel van de in Duitsland geteelde aardbeien en asperges bijzonder hoog. Bij aardbeien ligt dit aandeel op circa 60 procent, bij asperges zelfs op 80 procent.

Bij appelen ziet dit er iets anders uit. Hier ligt de zelfvoorzieningsgraad duidelijk lager met circa 40 procent in 2017/18 (circa 60 procent in 2016).
Publicatiedatum: