Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Raymond Schuermans, Jumbo Foodmarkt:

"“We zijn een supermarkt en het uitgangspunt is dat mensen bij ons alles kunnen krijgen"

Tholen – Inspireren en service bieden zijn de twee belangrijkste onderscheidende kenmerken van Jumbo Foodmarkt. Klanten vinden er het meest uitgebreide assortiment aan versproducten en boodschappen van Jumbo. Zij kunnen zelf kiezen of ze de ingrediënten meenemen en het gerecht zelf thuis maken, het gerecht kant-en-klaar mee naar huis nemen of het gerecht ter plaatse op eten in het Foodcafé. "Jumbo Foodmarkt is ontstaan uit een droom. Hoe mooi zou het zijn om iets te kopen en het ter plekke op te kunnen eten. Onze filosofie is make it, take it, eat it", ligt Raymond toe. "Of je hier nu een kant en klare pizza koopt of zelf alle ingrediënten koopt en zelf een pizza maakt, de prijs is nagenoeg gelijk."


Raymond Schueremans, Manager vers Jumbo Foodmarkt Breda

Klik hier voor de fotopresentatie van het kerstassortiment in Jumbo Foodmarkt Breda



Werelden
Binnen Jumbo Foodmarkt zijn er geen afdelingen maar ze spreken er van werelden, waar beleving en inspiratie aan de klanten wordt geboden. "Op de AGF-afdeling krijgen we in het weekend telers op bezoek die over hun product vertellen. Sommigen pakken echt een podium en zijn blij met de communicatie over en weer met klanten. Verder hebben we op vrijdag en zaterdag een dame die heel graag voor de klanten kookt met de ingrediënten van het inspiratie eiland dat we dan neerzetten. En natuurlijk onze sappenbar waar klanten kunnen zien hoe we de hele dag door verse smoothies en sappen maken."



Gasten
Het belangrijkste uitgangspunt bij Jumbo Foodmarkt is dat ergeen klanten komen maar gasten. De wijze waarop personeel gasten benadert, iseen belangrijke succesfactor. Raymond: "Wij gooien nieuwe medewerkers niet inhet diepe maar zij krijgen eerst een training over onze filosofie en werkwijze."Het contact met de gasten moet een aangename ervaring zijn voor beide partijen.Wanneer een gast een vraag heeft, verwijst het personeel de gast niet door naareen expert maar gaan zij samen op zoek naar het antwoord of de oplossing. Hetmes snijdt aan twee kanten, er is aandacht voor de klant maar er is ook ruimtevoor ontplooiing van de medewerker zelf. Een ander voorbeeld: wanneer een gastnaar een product vraagt dat niet aanwezig is, biedt de medewerker hetalternatief gratis aan. "Dat geeft een goed gevoel, zowel aan de gast als aande medewerker. We vragen de gast wel om feedback en omdat het gratis is, krijgje ook een onbevooroordeeld antwoord."


Cross selling geeft inspiratie voor het diner met op vrijdag en zaterdag live cooking

Vragen
De medewerkers van Jumbo Foodmarkt zijn niet geselecteerd op leeftijd en de minimumloonschalen. "Wij letter erop dat we echt een mix hebben. Je vindt hier mensen van 15 tot 63 jaar, jong en oud vullen elkaar aan en leren ook van elkaar. Het gaat niet alleen om het strak en gevuld houden van de schappen. Gasten krijgen steeds meer gerichte vragen en daar moeten zij ook mee om kunnen gaan. Afgelopen najaar zijn we bijvoorbeeld naar Het paddenstoelenhuis gegaan om meer te leren over de soorten paddenstoelen die we dit najaar in het assortiment hebben. Uit een onlangs uitgevoerd klanttevredenheidsonderzoek gaven klanten ons gemiddeld een 8,6. Daar kun je uit afleiden dat klanten zich thuis voelen en dat investeren in personeel loont."


Speciaal kerstassortiment minigroenten

Gesloten koelketen

Klanttevredenheid is één, maar hoe zet Jumbo Foodmarkt zich in voor de kwaliteit van de producten.? "Doordat we de logistiek heel nauwkeurig hebben afgestemd met het DC, hoeven we nauwelijks voorraden aan te houden. De omloopsnelheid is maximaal 1,5 dag per product. Verder verkopen we de producten die dat nodig hebben vanuit de koeling. Producten blijven in de koelketen en dat komt de kwaliteit en houdbaarheid ten goede", vertelt Raymond. Verder is er nauwelijks sprake van derving door de samenwerking met de restaurants die intern hun producten afnemen en de hoge omloopsnelheid. "Wat wel lastig is, is dat de bezoekersaantallen wat fluctueren. Er komen mensen voor de dagelijkse boodschappen maar ook mensen die als uitje ons bezoeken. Wanneer het slecht weer is, kunnen er plotseling meer gasten dan verwacht komen."



Service producten
Nog een succesfactor van Jumbo Foodmarkt is het enorm brede assortiment. Zo vind je er bijvoorbeeld Aloë Vera. "Dat zijn echt service producten die wij ook in het assortiment willen hebben. We zijn een supermarkt en het uitgangspunt is dat mensen bij ons alles kunnen krijgen. In Foodmarkt Amsterdam is het assortiment nog groter, je merkt dat daar de vraag naar nicheproducten nog meer divers is", vertelt Raymond.


Service producten waaronder aloë vera

Inzetten
Voor nicheproducten met potentie wil Jumbo Foodmarkt zich ook inzetten. Raymond noemt als voorbeeld bramen. "Uit onderzoek bleek dat Nederlanders gemiddeld 1 braam per jaar eten. Wij zijn daarmee aan de bak gegaan en sinds we een kopkoeling met zachtfruit hebben staan, loopt dat product heel goed. Ik denk dat we in de omgeving menig een aan het bramen eten hebben gekregen. Door de week vullen we de kopkoeling 1 a 1,5 keer maar in het weekend wel 3 tot 4 keer." Een ander voorbeeld wat Raymond noemt zijn de pick & mix tomaten. "Dat idee is hier ontstaan en je ziet dat op verschillende plaatsten terugkomen. We krijgen hier ook allerlei partijen over de vloer die weer hun inspiratie bij ons op doen."


De wijze van presenteren maakt dat een product zoals bramen beter verkoopt

Kerst
Zoals eerder benoemt werken speciale uitstallingen heel goed om een product groot te maken. Welke producten Jumbo Foodmarkt onder de aandacht brengt is een wekelijkse afweging binnen het team. Met de kerst voor de deur komen de accenten te liggen op exoten, minigroenten en Gieser Wilderman stoofperen. "Maar ook een niche-saladeproduct als triosla op kluit gaan we groot maken. We willen inspireren en producten de mooiste podia geven", besluit Raymond.

Klik hier voor de fotopresentatie van het kerstassortiment in Jumbo Foodmarkt Breda

Jumbo Foodmark algemeen
Jumbo ziet de Foodmarkt als een "proeftuin". Sinds de opening zijn diverse elementen van Foodmarkt uitgerold naar de reguliere Jumbo winkels, passend bij de wensen van de klant in het betreffende marktgebied. Naast Amsterdam is er ook een Foodmarkt in Veghel. Medio 2018 opent de 4e Foodmarkt in Leidsche Rijn Utrecht.
 
Voor meer informatie
JUMBO Foodmarkt Breda
Rat Verleghstraat 4
4815NZ Breda
Tel: 076-5443160
www.jumbofoodmarkt.nl