Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De kracht van een multi-channel strategie

Consumenten gebruiken steeds vaker verschillende verkoopkanalen om hun boodschappen te doen. Wanneer retailers daar slim op inspelen, kunnen zij consumenten altijd en overal voorzien van versproducten die aansluiten bij hun specifieke behoeften. Convenience producten hebben de toekomst.



Voor elke behoefte een eigen verkoopkanaal
Naast in de reguliere supermarkten en speciaalzaken worden producten steeds vaker online gekocht, waarna deze worden bezorgd of kunnen worden opgehaald bij pick-up points. Voor onderweg zijn er to-go supermarkten of food services met convenience producten en op andere momenten worden speciale conceptstores bezocht waarin bijvoorbeeld een bepaald product of thema centraal staat. Versbeleving – het zien, ruiken en proeven van verse producten – wordt vooral bij de food services en conceptstores uitgelicht.

Jumbo supermarkt en zijn multi-channel strategie
Tegenwoordig bieden steeds meer retailers hun producten aan via meerdere kanalen: de multi-channel strategie. Zo bedient Jumbo zijn consumenten niet alleen via lokale supermarkten of zijn webshop – inclusief bezorgservice en pick-up points – maar ook via conceptstores als de 'Foodmarkt', die naast een mooi gepresenteerd, uitgebreid assortiment ook een 'Foodmarkt café' heeft om consumenten van koffie en iets lekkers te voorzien.

De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place
Met de overname van La Place, creëert Jumbo nieuwe kruisbestuivingen. De reguliere Jumbo supermarkt en de webshop verkopen bijvoorbeeld enkele La Place producten als koffie en chocoladeletters. En de meest recente conceptstore, 'Jumbo City' – een compacte winkel bij station Eindhoven – verkoopt zowel boodschappen als dagverse convenience producten uit eigen keuken en bakkerij. Jumbo supermarkt, Foodmarkt en La Place worden hier op enkele vierkante meters samen gepresenteerd.

Conceptstores en bijpassende producten voor elke behoefte
Retailers zijn pas succesvol wanneer het voor consumenten glashelder is waar zij op welk moment hun producten kunnen kopen. Retailers zouden hun concept stores en bijpassende producten moeten laten aansluiten bij de specifieke behoeften van consumenten. Het moet niet uitmaken of dat nou een uitgebreide winkelervaring in het weekend is, een paar snelle boodschappen op weg naar huis of een lekkere koffie met een broodje op het station.

Sommige verkoopkanalen zijn tijd-, trend- en plaatsgebonden; deze concepten veranderen continu. Maar wanneer de behoefte van consumenten centraal blijft staan en retailers daar slim op inspelen, zullen zij hun (verse) producten altijd met succes kunnen blijven verkopen.

Voor meer informatie:
Prominent
Wim van den Berg
+31 (0)6 5756 4346
w.vandenberg@doorpartners.nl
www.prominent-tomatoes.nl
Publicatiedatum: