Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco van Leeuwen, directeur Rijk Zwaan

"Het gaat in de allereerste plaats om de mensen, daarna komt alle rest"

Tholen - Op basis waarvan beslist een multinational hier wel maar daar niet een nieuwe vestiging te openen, een partij uit te kopen of een grote investering te doen? Is er daarbij meer in het spel dan louter economische overwegingen? In elk geval wel bij Rijk Zwaan, hield commercieel directeur Marco van Leeuwen een 700 hoofden tellend publiek op het Westland Event voor. "Het gaat in de allereerste plaats om de mensen, daarna komt alle rest."

Rijk Zwaan staat bekend om zijn bedrijfscultuur, het investeren in mensen en het nooit ('zelden, alleen soms hele kleine bedrijven', biechtte Marco) acquireren van anderen. Naar eigen zeggen verklaart dat het succes van het bedrijf, dat met een omzet van 420 miljoen, een nettowinst van 88 miljoen en met activiteiten in meer dan 100 landen inderdaad succes heeft.


Marco van Leeuwen aan het woord op het Westland Event

CAGE
Marco was uitgenodigd om iets te vertellen over samenwerking en internationalisering en de visie die Rijk Zwaan daarop heeft. Hoe bepaalt Rijk Zwaan welke markt wel en welke juist niet aan te boren en hoe doen ze dat dan?
Nu heeft Rijk Zwaan daar een foefje voor, en dat foefje heet het CAGE model. Het CAGE model is een theoretisch model, bedacht door ene professor Pankaj Ghemawat, dat een hulpmiddel wil zijn voor bedrijven bij het uitstippelen van een internationale strategie. CAGE staat voor Culture, Administration, Geography en Economy, vier brillen waardoor je naar een land kunt kijken en je het vreemde met het eigene kunt vergelijken.

Voorbeeld
Als voorbeeld noemt Marco Nigeria. Kijk je naar Cultuur en in welke opzichten die verschilt van de onze, dan valt Rijk Zwaan op dat deze meer macho, hiërarchischer en meer verdeeld is (er zouden maar liefst 250 verschillende etnische groepen zijn). Voor wat betref de A: het land is centralistisch gestuurd, maar kent ook zones waar je beter weg kunt blijven (zogenaamde no go area's). Geography dan: de omstandigheden zijn tropisch, het binnenland is minder, maar de kustgebieden zijn juist goed te bereiken. En de E, de economie, daar ziet het ook de centralistische organisatie, een grote afhankelijkheid van olie en ook de enorme corruptie en armoede (60% onder de armoedegrens).



Daar gaan ze dus niet heen, zou je denken. Of toch wel? Of toch juist wel? Het antwoord is in elk geval 'ja'. "We hebben weinig rassen specifiek geschikt voor de tropen, maar zien toch genoeg mogelijkheden. Ook wonen er nu al 192 miljoen mensen, maar over 20 jaar zullen dat er 300 miljoen zijn. Een gigantische markt. Daarbij is ook van doorslaggevend belang dat we een kwartiermaker hebben, die we voor 100% vertrouwen. Een lokale partner waar we van op aan kunnen. En dat was hier het geval."

Daarmee komt Marco uit op de conclusie dat samenwerking op zich goed is (en wie kan daar ook tegen zijn?!), maar dat dit geen doel op zich moet zijn. "Een goeie samenwerking is maatwerk en moet echt een toegevoegde waarde hebben. Vandaar de terughoudendheid in het overnemen van derden: wij vertrouwen op eigen mensen en eigen kracht, en meer op lineaire dan op exponentiële groei. Haal je teveel DNA-vreemd materiaal in huis, dan gaat er iets niet goed."


Marco van Leeuwen werkt al sinds 1993 bij Rijk Zwaan en is daarmee een verpersonalisering van het eigen personeelsbeleid. De veredelaar staat erom bekend kandidaten uiterst zorgvuldig te screenen, maar in ruil daarvoor wel 'een baan voor het leven' aan te bieden. Bewijs: "We hebben 1% verloop per jaar".

Een terugblik op het Westland Event vindt u hier.