Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verpakkingspioniers uitgelicht

In het tijdperk van blockchain, UX (gebruikerservaring) en nieuwe generaties gaat de AGF-sector de uitdaging aan om te integreren met huidige markttendensen, die worden aangedreven door snelle technologische evolutie en door de verhoogde aandacht voor gezondheid en de kwaliteit van voedsel.

De groep 'Innovation Client' van Sealed Air, waarin Barbara Giusti werkzaam is, bestudeert al lange tijd hoe nieuwe oplossingen en technologieën op dit gebied kunnen worden toegepast.

"Van de gezonde voedingsmiddelen, vrij van lactose, gluten etc., kant-en klare-gerechten en biologische ingrediënten, zijn het groenten en fruit die de consument steeds vaker zoekt, waardoor de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking stijgt," legt Barbara Giusti uit. "De Oppenheimer Groep rapporteert dat millennials meer groenten en fruit eten dan welke andere generatie dan ook (2,7 porties per dag) en in de Verenigde Staten signaleert de United Fresh Produce Association een wekelijkse stijging van dit soort aankopen dat een waarde vertegenwoordigt van 3,6 % (UFPA 2016 Year in Review report). Alleen de vleessector blijft groenten en fruit voor."


Boven: Barbara Giusti, op het achtste Internationale Symposium over Tafeldruiven in Bari.

"Doordat in Italië de consumptie per hoofd licht is gedaald betreffende een aantal producten, halen zij het niet om de vijf porties groenten en fruit te eten die door de WHO worden aangeraden. Maar we verwachten een herstel van het segment met een groei van 5% in de periode 2016-2021, ook in andere delen van West-Europa en dan met name wat betreft de biologische, voorgesneden en kant en klare producten," gaat Giusti door.

De consument besteedt meer aandacht aan het voedingsaspect van groenten en fruit, maar daarnaast vraagt hij ook om een bepaalde transparantie. Clean label en een mogelijkheid om het product te traceren, zouden het makkelijker moeten maken om het gebruik van chemicaliën of schadelijke producten in de hele toeleveringsketen te verminderen.

Plantaardige producten zijn erg delicaat, ze 'leven' zelfs nog na de oogst en meer dan welk ander voedsel dan ook moeten ze zo vers als mogelijk naar de consument. Van alle mogelijke interventies is het handhaven van de koelketen nog altijd de sleutel tot succes.

Sealed Air doet in 4 macrogebieden van het versscala mee aan de uitdaging om innovatie en waarde toe te voegen aan de AGF-sector. Verpakking heeft dan ook een belangrijke rol bij het garanderen van de versheid en het gemak, maar ook om de traceerbaarheid in de hele keten te waarborgen, wat samenhangt met de vooruitgang in de logistieke sector.


Doorzichtige verpakking

"Al ruim 50 jaar werken we met succes in andere voedingssectoren zoals vlees, delicatessen, vis, kaas enzovoorts, en daardoor hebben we een breed portfolio van innovatieve verpakkingsoplossingen," legt Giusti uit. "Sealed Air werkt met zeer veel respect aan een verpakking dat meerwaarde biedt in verhouding tot simpele productie en verkoop van verpakkingen. Al onze materialen zijn het resultaat van jaren van innovatie en ontwikkeling en daardoor zijn de verpakkingen uniek qua technologie en performance maar daarnaast zijn ze ook veilig en experimenteel".

De experts van Sealed Air werken samen, delen kennis en ervaring, en ontwikkelen en patenteren elke dag nieuwe oplossingen. Ze hebben jaren ervaring met en kennis van individuele voedingssectoren, oplossingen, systemen, technologieën en diensten. Daarom bieden ze nu nieuwe materialen aan met een lage impact op het milieu die ook delicate producten vers en kunnen houden; krimpfolie dat is ontworpen voor de veiligheid van een luchtdichte verpakking (ook bij een hoge productie), maar met optimale gas- en vochtdoorlatendheid, ademend vermogen en versheidsextensie. Het folie zal niet snel scheuren ondanks de lage dikte (van 7 tot 12/u), wat op zijn beurt weer zorgt voor afnemende opslagruimte.


Sealappeal PSF

De folie van Sealappeal heeft de lage milieu-impact en het concept van convenience en customer experience is op elkaar afgestemd en verbeterd. Op deze manier is het exclusieve Easy Peel systeem gepatenteerd voor een sabotagebestendige verzegeling voor elke type bakje (ook voor de meest delicate). Door deze folie kan de klant het product goed zien en daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor het personaliseren van het product, onder andere met etiketten.

De visie van Sealed Air op het gebied van potentiële technologieën houdt hier niet op. De R&D groep, waar Baraba Giusti deel van uitmaakt, kijkt naar innovaties en naar de toekomst, duurzaamheid, voedselveiligheid, toenemende kwaliteit/behoud van versheid en verbetering van de operationele efficiëntie. Sealed Air kan gebruik maken van een uitgebreide kennis van de belangrijkste en meest innovatieve technologieën en daardoor kennen zij de vereisten en beperkingen van intelligente verpakkingen en van de verpakte en niet-verpakte voedingstechnologie.

"De synergie tussen technologie en verpakking speelt ook in op de behoeften van export en online commercie. Hiervoor organiseert Sealed Air een tweede evenement in 2018, Packforum, dat zal plaatsvinden in het tentoonstellingscentrum. Voor het onderzoek dat wij doen is het cruciaal om de echte problemen van de klant te kennen, zodat we oplossingen kunnen aandragen die echt iets bijdragen. Daarom hopen we dat we veel bezoekers mogen ontvangen in ons onderzoekscentrum in Rho, bij Milaan, waar problemen en oplossingen hand in hand gaan," concludeert Giusti (foto hiernaast).

Contact:
Sealed Air

Via Trento, 7
20017 - Passarina di Rho (MI) ITALY
Tel.: +39 029332609
Email: barbara.giusti@sealedair.com
Web: www.sealedair.com
Publicatiedatum: