Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieterjan Brandsma, directeur Landwinkel:

“Een winkel kun je er niet zomaar bij doen”

Tholen - Schaalvergroting, verbreding of verdieping zijn een aantal wegen, die agrarische ondernemers kunnen bewandelen richting de toekomst van hun bedrijf. Verbreding met bijvoorbeeld een winkel is een keus waarin de vrouwen veelal een rol spelen. Het is ook de oorsprong van de coöperatieve franchise formule Landwinkel, in 2006 opgericht door een aantal boerinnen. "Veel ondernemers bouwen samen aan het bedrijf, ook jongeren zetten vaak een stap in de verbreding", vertelt Pieterjan Brandsma, directeur van Landwinkel. "Maar het allerbelangrijkste is dat ondernemers er feeling mee hebben en het leuk vinden." 


Landwinkel Woerdt


Landwinkel Versluis

Comeback
Landwinkel is een coöperatieve franchise organisatie van 95 agrarisch ondernemers (melkveehouders, fruittelers, groententelers) die in 2006 ontstond uit het samengaan van een aantal individuele winkels en de regionale samenwerkingsverbanden. Landwinkel biedt net als andere franchise ondernemingen diensten en producten aan maar de kracht van Landwinkel ligt hem in de coöperatie. De leden zijn eigendom van al deze producten en diensten. "Coöperaties hadden ooit het imago een logge trage organisatievorm te zijn maar de coöperatie is echt aan een comeback bezig", legt Pieterjan uit. "In deze tijd waar het zo snel gaat, draait het allemaal om ideeën. Die zijn meer nodig dan ooit en dan kun je deze ook beter samen financieren."


Een deel van het assortiment voor de landwinkels

Nadenken
Een landwinkel is niet voor iedereen weggelegd. "20 jaar geleden kon je een winkel misschien een beetje erbij doen. Tegenwoordig worden er hogere eisen gesteld door consumenten en kun je niet zomaar een verkoop starten. Je moet er goed over nadenken, het wordt niet zomaar een succes. De drie belangrijkste factoren daarbij zijn: de locatie, het eigen product en of je feeling hebt met klanten. Wanneer iemand zich aanmeldt als lid, heeft hij vaak al een goed beeld van wat hij wil. Samen kijken we of we dat nog beter kunnen onderbouwen. Momenteel zijn er 95 winkels aangesloten. Het grootste deel daarvan is fruitteler, zo'n 55%. 35% is melkveehouder, de rest is gemengd bedrijf of groenteteler", vertelt Pieterjan.


In oktober werd er een beurs georganiseerd voor streekproducten

Accenten
De franchise producten en diensten bieden gemak. Landwinkel voert een gezamenlijk assortiment van boerderij- en streekproducten en biedt ondersteunende diensten zoals logistiek en online communicatie. Daarnaast is een ondersteuningsprogramma voor de ondernemers ingericht. Dat alles zorgt niet een eenheidsworst à la Kruidvat of Mc Donalds maar juist voor diversiteit waarbij ieder lid tot zijn recht komt. "We gaan in de eerste plaats uit van de kracht van de ondernemer. Wat wil hij, welk eigen product heeft hij en hoe kunnen we zijn onderneming zo goed mogelijk faciliteren. Elke locatie heeft weer zijn unieke karakteristieken. Aangesloten Landwinkels hebben natuurlijk gezamenlijke en herkenbare elementen maar we proberen accenten aan te brengen, afhankelijk van de specifieke ondernemer en de situatie. Zo hebben een aantal Landwinkel-ondernemers daarnaast een horecafunctie, een pluktuin of speeltuin ingericht."

Samen
Landwinkel kijkt niet alleen naar de ondernemers maar intensiveert ook de onderlinge samenwerking door bijvoorbeeld het organiseren van workshops en sparringsessies. Hierbij kunnen de leden van elkaar en van elkaars bedrijfsvoering leren", vertelt Pieterjan. "Het is heel belangrijk om elkaar te zien, ideeën uit te wisselen en te sparren. Telkens nadenken over vernieuwing in je winkel en op je bedrijf om onderscheidend te zijn en in de toekomst te blijven van concurrenten."

Voor meer informatie:

Landwinkel Coöperatie
Industrielaan 36A
3903 AD Veenendaal
t: 0318 - 510 100
info@landwinkel.nl
www.landwinkel.nl