De vraag waarom het bedrijf de door BDO uitgereikte award gewonnen heeft, laat Jantine liever aan anderen over. Toch heeft ze wel een idee. "Van bedrijven uit de markt horen we dat we vooruitstrevend zijn op het gebied van innovatie, zowel in product als proces. Er speelt heel veel op het gebied van voeding, gezondheid en gemak. Wij kijken constant vooruit, lanceren vernieuwende concepten en durven risico's te nemen bij investeringen. Daarbij laten we als familiebedrijf ook mooie cijfers zien."

Foto: Hillenraad
Pragmatisme voert de boventoon
Wat de voordelen zijn van het werk in een familiebedrijf? "We weten niet beter", reageert Jantine. "Wel denk ik dat ons bedrijf zich er uitstekend voor leent. De dagverse AGF-branche is een sector die snel schakelt. Dat past bij de branche met al de ontwikkelingen die er spelen met voeding, bij de supermarkt en consument, maar ook binnen het familiebedrijf. Hoewel we onze investeringen weloverwogen doen, gaan we niet alle cijfers achter de komma uitrekenen en wachten we niet op dikke rapporten van onderzoeksbureaus. Pragmatisme voert de boventoon. Uitdaging is om die cultuur ook vast te houden."
Negatieve neveneffecten zijn er volgens de commercieel directeur ook absoluut. "Je ziet binnen familiebedrijven vaak dat de oprichter ook echt de baas en ondernemer is. Maar kleine bedrijven worden groter en dan wil je uiteindelijk ook je personeel meekrijgen. Binnen familiebedrijven zit het vaak diep in de cultuur geworteld dat de medewerkers naar boven kijken. Dat zijn ze van oudsher gewend. Wij werken er hard aan om dat te veranderen en dat mensen elkaar ook aanspreken."
Alle schakeltjes van belang
"Onze visie luidt: 'Wij maken gezond eten lekker én makkelijk'. Daarvoor zijn alle schakeltjes in de organisatie van belang. Of je nou pepers op het bamipakket legt, de pakketten verkoopt of de telefoon aanneemt", vertelt Jantine. "We houden de lijnen kort. Mijn kantoor staat altijd open en we betrekken het personeel in alles wat we doen. Juist daarom hebben we de afdeling Opleiding & Instructie opgericht. Ook het sociale aspect is daarbij erg belangrijk. We weten wat er bij de mensen thuis speelt en maken van bijvoorbeeld een jubileum echt een feestje."
Hoewel Jantine vaak als de dochter van Cor wordt aangezien, zijn ze generatiegenoten. "Onze opa's waren broers en Cor is mijn achterneef. De vader van Cor is de oprichter van W. Heemskerk en Cor heeft zijn vader opgevolgd. Momenteel treedt Cor niet meer zo actief naar buiten, maar is hij nog wel de belangrijke pijler achter veel investeringen die we doen", vertelt de commercieel directeur.
De onvermijdelijke vraag is natuurlijk nu of de opvolging ook geregeld is. "Dat is een belangrijk thema voor de toekomst. Op dit moment is er nog niemand die binnen de eerste lijn van de familie die opstaat. De komende jaren zal duidelijk moeten worden of er familieleden zijn die dat kunnen en willen", vertelt Jantine. Maakt dat het bedrijf geen voer voor investeerders? "Dat zal de toekomst uitwijzen. We sluiten dat niet bij voorbaat uit. Maar het zal 'familiebedrijf-eigen' wel een heel duidelijke keuze worden, of het één of het ander en niets daartussen!"
BDO Accountants & Adviseurs is al voor het 15e jaar verbonden als partner aan de Hillenraad 100 en reikt jaarlijks trots de prijs voor Familiebedrijf van het Jaar uit. "Het familiebedrijf staat centraal in ons klantenbestand en dus verbinden wij graag onze naam aan deze mooie prijs. Met Heemskerk Fresh & Easy heeft de award een verdiende winnaar met een prachtig familiebedrijf dat met de nieuwe generatie durft om te innoveren met nieuwe producten en marketingtechnieken", concludeert Frank Meijnders van BDO.
Eerder dit jaar sprak Frank Meijnders in aanloop van het BDO Familiebedrijvencongres ook al over de kracht van familiebedrijven:

Jantine Star-Heemskerk
Heemskerk Fresh & Easy
j.star-heemskerk@wheemskerk.nl
www.wheemskerk.nl

BDO Accountants & Adviseurs
Tel: +31 (0)70 338 08 08
Frank.Meijnders@bdo.nl
www.bdo.nl/flowers-food