Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Telers stoppen, bedrijven hebben andere zorgen

Schamel wil nieuwe generatie enthousiasmeren voor mierikswortel

De Beierse mierikswortel is al jarenlang een populair product in de Bondsrepubliek. De productie van dit inheemse wortelgewas wordt echter steeds lastiger voor kleine telers. De kleinschalige telers hebben niet de financiële middelen om op grote schaal te automatiseren en stoppen ermee. Het Beierse delicatessenbedrijf Schamel heeft echter heel andere zorgen: het gebrek aan populariteit van het product bij jongeren.
 
Het was ooit een van de topproducten van Beieren: de mierikswortel. Het was niet voor niets dat dit product tien jaar geleden door de EU werd voorzien van een Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Ondertussen is er nog slechts een honderdtal telers die zich bezighouden met deze wortel, zoals de Zeitung Nordbayern laatst meldde. De redenen hiervoor? De invoering van het minimumloon en het arbeidsintensieve karakter van de teelt.


Het management van Schamel met Matthias Schamel (links) en Andreas Schöppl

Problemen
De arbeidsintensieve teelt en de invoering van het minimumloon maakt dat het voor de telers essentieel wordt om te gaan automatiseren. Vooral kleinere telers lukt dit slechts in beperkte mate. Het familiebedrijf Schamel wordt al 170 jaar lang continu door de regionale telers voorzien van mierikswortel. Het delicatessenbedrijf maakt zich nog helemaal geen zorgen over de aanlevering. "We hebben momenteel geen problemen wat de hoeveelheid betreft," aldus directeur Andreas Schöppl.
 
De directeur van de Duitse marktleider is het niet helemaal eens met de genoemde oorzaken van de huidige ontwikkelingen. "Het is waar dat het minimumloon een probleem is voor de telers. Het bedrijf Schamel heeft op deze ontwikkeling in de afgelopen jaren echter gereageerd met hogere prijzen voor de telers. Als de kleinere telers ermee zouden stoppen, dan is dit niet het gevolg van het minimumloon, maar komt het doordat er geen nieuw bloed is voor de opvolging van de huidige generatie."

Nieuwe specialiteiten
Niet alleen jonge telers moeten enthousiast gemaakt worden voor de mierikswortel, maar ook de consument. Schöppl: "De klassieke Schamel-producten zoals mierikswortel-smeercrème en mierikswortel-roomkaas zijn zeer populair bij mensen van middelbare leeftijd en bij ouderen. Maar we moeten ook de jongeren winnen voor deze gezonde wortel. Daarom hebben we de zogenaamde geraspte mierikswortel op de markt gebracht."


De klassieke mierikswortel is populair, vooral bij oudere generaties

Schöppl is ervan overtuigd dat de lokaal geteelde mierikswortel en de specialiteiten van Schamel ook in de toekomst populaire Duitse delicatessen zullen blijven. "Natuurlijk komen er ook wortelen uit Oostenrijk en vooral Hongarije, maar de Beierse producten staan nog steeds op nummer één." Voor degenen die nog steeds niet overtuigd zijn wil de directeur tot slot het Schamel-assortiment nog eens extra aanbevelen. "Probeer de mierikswortelmosterd en de sausjes, ze zijn echt lekker!"

Voor meer informatie:
Schamel Meerrettich GmbH & Co. KG
Andreas Schöppl
Johann-Jakob-Schamel-Platz 1
D-91083 Baiersdorf - Bayern
Tel. 09133 7760-0

Publicatiedatum: