Lidl neemt 8,2% van de Spaanse tuinbouwexport voor zijn rekening
Lidl is uitgegroeid tot een van de belangrijkste exportplatforms voor Spaanse producten, nadat de keten in 2016 1,4 miljoen ton Spaanse AGF had ingekocht - 7% van de totale productie - en 85% daarvan (1,2 miljoen ton) exporteerde naar de 10.000 Europese winkels van de supermarktketen.
De inkoop- en marketingdirecteur van Lidl, Miguel Paradela, heeft bevestigd dat de supermarktketen vastbesloten is om Spaanse tuinbouwproducten te blijven kopen en verklaarde dat het bedrijf zal bijdragen aan de promotie van de consumptie ervan, zowel in Spanje als internationaal.
"Wij zijn een van de meest dynamische bedrijven wat betreft de promotie van Spaanse groenten en fruit. Met ons model van gecombineerde inkopen vergemakkelijken wij de export van de Spaanse tuinbouwproducten en helpen we zo onze leveranciers. Door onze betrokkenheid zijn zij in staat gebruik te maken van onze 10.000+ winkels in 28 Europese landen. Deze betrokkenheid bij de Spaanse landbouw stelt ons in staat een beslissende bijdrage te leveren aan de duurzame ontwikkeling van de sector."
Lidl exporteert meer dan 50 soorten Spaanse groenten en fruit. De meest geƫxporteerde producten zijn meloenen en watermeloenen, citrus (citroenen en sinaasappelen) en tomaten. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn de belangrijkste afzetmarkten.
Tegelijkertijd gaat de supermarktketen zich meer en meer inzetten voor gezond en duurzaam voedsel, bijvoorbeeld door de promotie van 100% biologische producten. Op deze manier heeft het bedrijf in 2017 het assortiment biologische groenten en fruit verdubbeld, een assortiment dat nu al meer dan 10% van zijn groenten- en fruitproducten omvat en waarvan de verkoop verviervoudigde.
Bron:Europa Press