
"Ik verwacht dat het Spaanse seizoen vanaf week 44 echt op gang komt", vertelt Ger. Hij verwacht dat er weinig wijzigingen zullen zijn in het tomatenareaal. "Er wordt in Spanje ook steeds minder op de bonnefooi geteeld. Je ziet dat de telers zich steeds meer gaan specialiseren. Je kunt ook niet zomaar het ene jaar tomaten en het andere jaar courgettes of paprika's neerzetten. Daar is de benodigde kennis te specialistisch voor. Je ziet dat de specialisten in de markt hun vaste verdeling hebben en daar zelden vanaf wijken. Klanten moeten steeds meer aangeven welke types ze willen kopen. Daardoor wordt de relatie tussen leverancier en klant steeds hechter. Producten als ronde tomaten worden, in tegenstelling tot eerdere jaren, echt niet meer op de bonnefooi geplant."

"Hoe het seizoen verloopt, is in grote mate afhankelijk van het jaar. Vorig jaar had natuurlijk een extreem verloop. Wel verwacht ik in het snoeptomatensegment dit jaar meer concurrentie vanuit Marokko", vervolgt Ger, die deze week weer veel Spaanse telers hoopt te spreken tijdens de Fruit Attraction. "Steeds meer Spanjaarden kiezen ervoor om in Madrid aanwezig te zijn in plaats van de Fruit Logisitica in Berlijn. "De kosten hiervoor zijn lager en de beurs is niet zo massaal. Ik verwacht dat de importantie van de Fruit Attraction voor de Spaanse telers alleen maar verder zal toenemen."


Ger Kingma
Hagé International
Tel: 0180-657702
G.Kingma@thegreenery.com
www.hage-international.nl