De landen van Midden- en Noord-Europa hebben nog steeds hun eigen productie, dus voor de Spaanse broccoli is het exportseizoen nog niet echt aangebroken. Dit gebeurt meestal eind oktober of begin november, maar dit jaar wordt verwacht dat het eerder begint vanwege de ongunstige weersomstandigheden in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, belangrijke producenten van deze groente.
Ignacio Domènech, hoofd van de broccoli-afdeling van Proexport: "De vele regen in het Verenigd Koninkrijk en Nederland heeft veel gevallen van botrytis veroorzaakt bij broccoligewassen, dus verwachten we dat de grote Europese distributieketens binnen tien tot vijftien dagen naar Spaanse broccoli over zullen stappen."
Volgens Domènech zal de vroege productie van broccoli in Murcia, het belangrijkste teeltgebied, met 5 tot 10% stijgen. "De waterschaarste in Lorca en Cartagena heeft de telers gedwongen in hogere regio's te planten, zo'n 1000 m boven zeeniveau, met het vorstrisico dat hierbij hoort. In de lagergelegen gebieden wordt het volume verwacht vergelijkbaar te zijn met dat van vorig jaar, of wat minder door de watertekorten. "Het Tajo-Segura kanaal levert weinig water op. We zijn afhankelijk van de putten en de ontziltingsinstallaties."
Momenteel is de Spaanse broccoli vooral bestemd voor de binnenlandse markt en export naar landen in het Midden-Oosten zoals Saoedi-Arabië en Qatar, waar de vraag elk jaar groter wordt in de lente-zomerperiode.
Domènech zegt dat de hitte in juli kwaliteitsproblemen in Murcia hebben veroorzaakt in augustus en er veel weg moest worden gegooid, wat de prijzen opdreef. Deze zouden over ongeveer 2 weken weer moeten dalen door de oogst in de midden- en lagere gebieden. En ook de kwaliteit is momenteel hoog.
In Spanje groeit de consumptie van broccoli per hoofd van de bevolking nog steeds, wat zich volgens Domènech de afgelopen drie jaar heeft vertaald in dubbele groeicijfers. "Dit jaar zou het weer met 20% kunnen stijgen. De consumptie is zo sterk gegroeid dat er nauwelijks verschil is tussen zomer en winter," zegt hij. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is volgens hem de toename van het consumentenbewustzijn over deze groente en de gezondheidsvoordelen ervan, aangedreven door televisiekookprogramma's en gezondheidsbloggen.