Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sandra Bogaard, Fris-Co:

"In Italië hebben de groothandelsmarkten nog wel degelijk een grote functie"

Tholen - Afgelopen zomer betrok Fris-Co een nieuw kantoor op Fresh Park Venlo. De Italië-exporteur hoopt met deze verhuizing klaar te zijn voor de toekomst. Die toekomst blijft, wat eigenaar Sandra Bogaard betreft, volledig gericht op de Italiaanse markt. "Ik besef dat de focus op één markt tegelijkertijd een kracht en een zwakte is, maar voor ons werkt het al 23 jaar. Ik zie het zelf als een groot voordeel dat ik onafhankelijk kan opereren, zelf de koers kan bepalen en snel kan bijsturen."


Sandra Bogaard

"Mijn hele organisatie is op Italië gericht. Als een Italiaan belt, weten onze mensen dat hij grove trostomaten en kleine courgettes wenst en nauwelijks komkommers zal bestellen. Zouden we ons op een ander land gaan richten, dan moeten we ons al die gewoontes eigen maken en ik zou niet weten wat elders onze toegevoegde waarde is. Dan valt ook een deel van ons specialisme weg. Jaarlijks vertrekken er meer dan 2.000 vrachtwagens vanuit onze loods naar Italiaanse bestemmingen. Die vrachtwagens leveren 52 weken per jaar, 7 dagen per week product af op meer dan 80 locaties tussen Merano in Noord-Italië en Sicilië in het zuiden."


Verkoopkantoor


Het type klant is in de loop der jaren bij Fris-Co nauwelijks veranderd. "We beleveren zowel importeurs, groothandelsmarkten, supermarkten, foodservice en snijderijen. Die verhouding blijft aardig gelijk. De groothandelsmarkten hebben in Italië nog wel degelijk een functie. Ook supermarktketens kiezen er nog voor geheel of gedeeltelijk in te kopen via de groothandelsmarkt. Ik zeg niet dat die afzet in de toekomst niet kleiner wordt, maar nu zijn ze nog van groot belang. Wel zie je bij bepaalde Italiaanse klanten een sterke voorkeur voor Italiaans product. Zij kopen alleen bij als de producten lokaal niet voorhanden zijn."




Traditioneel zijn augustus en september de drukste maanden voor Fris-Co. "Dit jaar komen veel producties eerder ten einde. Zo zal het ijsbergslaseizoen dit jaar eerder aflopen", vertelt Sandra. Al jaren zijn ijsbergsla en trostomaten de belangrijkste producten voor Fris-Co. "We werken daarvoor al jarenlang samen met telers, waarvan wij soms de gehele afzet verzorgen. Met name in de trostomaten is er veel concurrentie en is er echt sprake van een verdringingsmarkt. We zien de vraag naar specialties, over de hele breedte, wel duidelijk toenemen. Gerijpte avocado's, cressen, kruiden en specialty-tomaten zijn veelgevraagde producten. Ook de vraag naar biologische producten zie je toenemen, maar wij ondernemen daar zelf niets in."


Administratie

"Het volume importfruit dat Fris-Co naar Italië exporteert is in de loop der jaren minder geworden. "Italië kent een aantal grote importeurs, die het gros van de markt bedienen. Zij hebben vaste afspraken. De vrachtwagens ananas die we in het verleden stuurden, zijn echt verleden tijd", vertelt Sandra. Volgens haar neemt de concurrentie van Nederlandse exporteurs op de Italiaanse markt niet zozeer toe, maar is er wel een duidelijke verschuiving tussen de bedrijven, bijvoorbeeld als de verkopers van bedrijf switchen. "Een mogelijke uitbreiding voor ons is om Fris-Co Import uit te bouwen voor de verkoop van Italiaans product, maar die tak moeten we echt nog uit gaan bouwen. De markt daarvoor zal ook wat verder liggen dan de Nederlandse."


vergaderkamer

Tot slot stellen we nog een brandvraag. Hoe komt het toch dat al die Nederlanders in Italië van die heerlijke tomaten eten. "Tsja, wij vinden de wijn ook altijd heerlijk smaken in Frankrijk", lacht Sandra. "Voor een groot deel is dat beleving. En de kans is groot dat die Nederlanders tijdens hun vakantie Nederlandse tomaten gegeten. Ik eet er 's middags ook altijd mijn 'eigen tomaten' bij de salade. Ons team viert voornamelijk vakantie in Italië en daar maken we zoveel mogelijk foto's bij de groenteboeren en supermarkten van onze eigen producten. Mensen vergeten blijkbaar dat we in Nederland en België ook heerlijke smaaktomaten telen. Maar dat ze in Italië heerlijk smaken, is zeker!"


kantine (gezamenlijk met Sous Fresh)

Voor meer informatie:
Sandra Bogaard
Fris-Co Fruit & Vegetables B.V.
Venrayseweg 122d
5928 RH Venlo
 Tel: + 31 (0)77 3875757
Fax: +31 (0)77 3875758
sandra@frisco.nl
www.frisco.nl