

Belgische origine
Hij geeft aan dat het concept niet nieuw was toen hij ermee startte. "Er waren meer bedrijven actief die een maaltijdbox bezorgde. In België was Smartmat en in Duitsland groeide Hello Fresh enorm. Toch was ik ervan overtuigd dat Foodbag een lans had in die markt. Ik vond het bijvoorbeeld heel belangrijk dat er zo veel mogelijk producten van Belgische origine waren. Daarmee onderscheidde ik me van de rest."
Niet meer van deze tijd
Stéphane Ronse geeft aan dat de gang van zaken in een supermarkt niet meer van deze tijd is. "Het businessmodel is nog hetzelfde als decennia geleden. Mensen gaan naar de winkel, pakken een winkelwagentje of mandje, zoeken hun producten op, leggen deze op de band bij de kassa, laden producten weer in, zetten de boodschappen in de auto en laden ze thuis weer uit. Alles bij elkaar kost dit ontzettend veel tijd."
Exploderen in 2020
Er wordt steeds meer online besteld. "Het online bestellen van verse producten is nog niet bij iedereen ingeburgerd, maar ook dat segment groeit. De Fast Moving Consumer Goods worden makkelijk online besteld, maar steeds meer mensen zijn bereid om ook versproducten online te bestellen. Volgens GfK zal het online koopgedrag exploderen in 2020."
Op distributiegebied is gekoeld vervoer steeds beter geregeld. "In België hebben we Bubble Post en in Nederland is PostNL bezig met gekoeld vervoer. "Tijd is zeer belangrijk, producten moeten er zijn als de mensen het verwachten. De nummer 1 reden van het verliezen van klanten is slecht georganiseerde distributie." Voor de komende jaren is het organiseren van logistiek en 'warehousing' van de uitdagingen. "Alles moet laat worden ingepakt omdat het versproducten zijn, maar zo snel mogelijk worden bezorgd. Just in time management is een moeilijke uitdaging."
Voor meer informatie:
Stéphane Ronse
stephane@foodbag.be
www.foodbag.be