Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fairfruit wil het duurzame verhaal van telers overbrengen

"Met storytelling consumenten overtuigen"

Tholen - Bijna vijftien jaar geleden waren broers Carl en Evert Wulfrank in Guatemala en zagen daar kleine producenten hard werken om hun geld te verdienen. Samen kwamen ze op het idee om deze telers te helpen hun producten te vermarkten en daar een eerlijke prijs voor te ontvangen. "We vinden het heel belangrijk om deze telers te ondersteunen om de economische groei in dit soort landen te stimuleren. Op die manier kunnen deze heerlijke groenten beschikbaar blijven voor de consument wereldwijd", vertellen de oprichters van Fairfruit. "We zagen daar kans om kleinschalige boeren te helpen en zaken te doen op een duurzame manier. Dat laatste staat bovenaan al onze andere doelstellingen."


Het enthousiaste team van Fairfruit.

Drie landen

Naast Guatemala zijn ze met het moederbedrijf Durabilis soortgelijke projecten opgestart in Peru en Ethiopië. "We kunnen met Fairfruit daardoor jaarrond sugar snaps en peulen leveren van verschillende origines. Dit zijn de belangrijkste producten die we aanbieden en daarnaast verkopen we ook andere exotische groenten." Vandaag de dag vermarkt Fairfruit haar producten aan diverse commerciële partners in Europa en Amerika. "We merken dat de vraag naar peulen en sugar snaps jaarlijks toeneemt. Grote plantages zijn er niet in die landen, dus we werken met coöperaties (of: boerengroepen), die de producten van kleine telers verzamelen. Door eerlijke handelscondities te bieden kunnen we de massieve armoede-spiraal doorbreken." We werken hiervoor vaak met Fairtrade certificaten, alhoewel we merken dat het certificaat zelf niet altijd voldoende toegevoegde waarde in de markt creëert. Daarom kijken we verder dan het certificaat op zich en letten we vooral op een lange termijn relatie met eerlijke prijsafspraken met de boer.



Het verhaal vertellen
Volgens Evert is er bij sommige bedrijfs-spelers nog een perceptieprobleem als het gaat om kwaliteit van de producten in die landen. "Daarom hebben we ook alle benodigde certificaten om te bewijzen dat alles daar goed is geregeld. Durabilis investeert in allerlei zaken, waaronder opleiding, kwaliteitscontrole en teeltbegeleiding. Wij willen graag het verhaal rondom de telers vertellen, zodat mensen zien en beleven hoe het daar is. Op die manier creëren we meer begrip voor een correctere prijs." Fairfruit is daarom met haar partners een nieuw concept opgestart waarbij 'storytelling' op de verpakking een zeer belangrijk onderdeel is. "We denken dat de consument daar gevoelig voor is. Uit marktonderzoek weten we dat de nieuwe generatie op zoek is naar gezonde en duurzame producten en het verhaal wil weten achter het product."



Prijsdruk

Carl geeft aan dat de producten per boot worden vervoerd naar hun bestemming. "Ze worden verpakt onder modified athmosphere en hebben op die manier een langere houdbaarheid. Doordat we kiezen voor zeevracht in plaats van luchtvracht is ook het vervoer duurzaam. Daarnaast is zeevracht goedkoper, dus konden we zorgen voor een goede prijs. Helaas hebben we er op dat gebied meer concurrentie bijgekregen en merken we dat er door het grotere aantal aanbieders druk op de prijs is ontstaan. Als we hierin meegaan wordt de prijs voor de kleinschalige telers te laag en dat willen we voorkomen. Het ergste scenario zou zijn dat telers op den duur te weinig krijgen en daardoor noodgedwongen moeten stoppen met produceren."

Eerlijke prijs
De broers vertellen dat ze om die reden in de toekomst meer consumenten willen bereiken. "Je ziet zulke fairtrade promoties rondom koffie, cacao en thee, maar nog niet bij groenten. We staan samen met onze partners klaar om dit najaar te beginnen met een nieuw concept. Hierdoor zal hopelijk de vraag naar de producten stijgen en ook het volume voor de telers. Meer kilo's betekent ook hogere inkomsten voor de telers. We hopen dat door de storytelling consumenten worden overtuigd om een eerlijke prijs te blijven geven, ondanks de aanwezigheid van concurrenten die producten tegen een lagere prijs aanbieden. Het kan soms enkele centen schelen, maar voor de producent is dat verschil gigantisch."

Opstand in Ethiopië
De projecten in verschillende landen lopen niet altijd op rolletjes. "Afgelopen jaar was er een farm in Ethiopië slachtoffer van een opstand. Gelukkig hebben we hulp gekregen om het bedrijf terug op te bouwen en nu zit men weer terug in het zadel. Vorig jaar was daardoor ook een tekort aan volume peulen. Dit jaar zal er, als alles goed verloopt, weer aanvoer zijn uit Ethiopië."



De producten
Naast peulen en sugar snaps levert Fairfruit ook andere exotische groenten waaronder bonen, babywortelen, babymais en babycourgette. "Een deel van de producten worden al op locatie bij de teler verpakt en een ander deel na verscheping. Na aankomst zijn de exotische groenten nog tussen de 15 en 20 dagen houdbaar. Wij willen ook benadrukken dat de smaak en de kwaliteit van onze producten zeker niet minder is door zeevracht. Het verhaal is echter wel duurzamer", besluiten Carl en Evert.

Voor meer informatie:
Carl Wulfrank
FairFruit NVSO
Bollebergen 2b bus 21
B-9052 Zwijnaarde - België
+32(0)9 238 19 78
+32 (0)478 39 22 18
carl@fair-fruit.com
www.fair-fruit.com
skype: ceiswec3