Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"noodzakelijk om marktaandeel te vergroten"

Marokkaanse tomatenproducent aan de slag met nieuwe rassen

Het Marokkaanse Delassus werkt momenteel hard aan de introductie van nieuwe tomaten. De afgelopen twee jaar heeft de afdeling onderzoek en ontwikkeling van het bedrijf 300 verschillende tomatenrassen bekeken. Daaruit zijn 23 veelbelovende rassen geselecteerd die ze deze winter gaan kweken en op de markt zullen brengen.

"Om een goed product te kunnen leveren, moeten we de oogst zorgvuldig plannen en afstemmen op de juiste markt", vertelt Fahita Charrat, directeur sales en marketing bij Delassus. "Rijpe, dieprode tomaten zijn bestemd voor de export naar het Verenigd Koninkrijk. Minder rijpe exemplaren worden geplukt voor verre markten vanwege de langere transittijden. Gedurende het transport rijpen de tomaten verder zodat zij hun bestemming in optimale conditie bereiken."



Delassus directeur Kacim Bennani-Smires met sales en marketing directeur Fatiha Charrat

Andere belangrijke markten voor Delassus zijn Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Charrat vertelt dat er in deze markten veel nadruk ligt op exclusiviteit en hoge kwaliteit. "Consumenten in Dubai hebben veel te besteden en om deze reden doen retailers in deze regio er alles aan om zich te onderscheiden." Voor Delassus betekent dit bijvoorbeeld dat zijn speciale verpakkingen leveren.

Over het algemeen is de markt zeer gunstig voor Marokkaanse bedrijven. De Russische boycot op Europese producten duurt nog altijd voort. Normaal gesproken zou Nederland de grootste concurrent van Marokkaanse tomaten zijn maar door de boycot is dit nu niet het geval en in andere concurrerende landen zoals Egypte en Turkije is de teelt van cherrytomaten nog niet echt ontwikkeld. Charrat vertelt dat Delassus dit seizoen bij wijze van experiment ook paprika's zal gaan exporteren. Er zullen proefzendingen naar het Verenigd Koninkrijk en Rusland worden gezonden.

ClemenGold
Volgens Charrat verloopt het clementineseizoen moeizaam. Ondanks dat Marokkaanse producenten hebben geprobeerd hun productie te vergroten, blijven de volumes beneden verwachting. Ook dit jaar viel de opbrengst voor het vijfde jaar op rij tegen. Dit heeft geen gevolgen voor de aanvoer maar wel een negatieve impact op de inkomsten van telers. 



"Spanje heeft eveneens hinder ondervonden van de slechte weersomstandigheden. Veel Spaanse telers hebben hun productie al in januari op de markt gebracht, wat eerder is dan gebruikelijk. Normaal gesproken gebeurt dit pas in februari, zodat de prijzen nog verder onder druk staan. We verwachten echter dat de situatie deze maand zal verbeteren. In Californië hebben telers ook problemen gehad met het slechte weer wat betekent dat er tekorten op de Amerikaanse markt zijn waar wij mogelijk van kunnen profiteren," vervolgt Charrat.

Ondertussen heeft Delassus ook een nieuwe verwerkingsfaciliteit in gebruik genomen waar in plaats van één lading per twee uur, twee ladingen per uur worden verwerkt. De faciliteit is eveneens uitgerust met verpakkingsmachines, waardoor het bedrijf direct aan Britse en Duitse retailers kan leveren.



Delassus is een erkende leverancier van ClemenGold clementines. Het merk ClemenGold staat voor de hoge kwaliteitsnormen van het ras Nadorcott. Om de prestigieuze ClemenGold merknaam te mogen dragen, dient iedere vrucht over de perfecte zoet-zuurbalans te beschikken zodat de consument kan genieten van een sappige aromatische mandarijn. Alleen geselecteerde telers mogen deze merknaam voeren voor hun beste Nadorcott citrus. Het fruit wordt met de grootste zorg geplukt en verpakt. 

Om jaarrond ClemenGold te kunnen leveren, heeft de Zuid-Afrikaanse eigenaar van dit merk de productie verdeeld over verschillende regio's door licentie-overeenkomsten aan te gaan met producenten in andere werelddelen. Zo ook met Delassus. Nadat het Marokkaanse seizoen beëindigd is, start in Zuid-Afrika het ClemenGold seizoen. 

Voor meer informatie:
Fatiha Charrat
Delassus Group
Tel: +212 665 186 868
Email: fatiha@delassus.com
www.delassus.com

Publicatiedatum: