Minister en staatssecretaris aan de tomatensmoothie op Grüne Woche
Gruene Woche
Wereldwijd is de Grüne Woche één van de grootste internationale exposities van de agrofood branche met ruim 400.000 bezoekers, met name Duitse consumenten. In 2014 ontbrak een collectieve inzending op de beurs nog en moest trouwe standhouder Tasty Tom het alleen opknappen, maar dit jaar wordt er flink uitgepakt. Vanuit een kas, met daarin tomaten- en paprikaplanten worden de Nederlandse producten gepromoot.
Middels twee VR brillen kunnen de bezoekers een kijken nemen in een echte productiekas, alsof ze er midden in staan. Marjolijn Sonnema, Directeur Agro en Natuur bij het ministerie van EZ , nam vanmorgen het voortouw door kort na de opening met behulp van een VR bril een kijkje in de kas te nemen. Door de brillen tussen de planten te hangen krijgen bezoekers niet alleen een 360 graden beeld van een Hollandse kas, maar ervaren ze tevens de geur van tomaten- en paprikaplanten.
Rechts: Rachel Toewar (Harvest House) is paraat om Groentehelden, ofwel Healthy Heroes, te promoten.
Weinig water en natuurlijke bestrijders
Nederlandse kasgroenten onderscheiden zich door hun beperkte gebruik van water per kilo geoogst product en er wordt maximaal gebruik gemaakt van natuurlijke bestrijding. Dat is de boodschap die de Duitse consumenten meekrijgen tijdens de Grüne Woche . Om consumenten te overtuigen van de goede smaak van Hollandse producten, kan er worden geproefd. Niet alleen in de stand van de gezamenlijke telersverenigingen, maar ook op het centrale plein waar Van der Valk kookt met Hollandse producten.
DPA realiseert namens de Nederlandse telersverenigingen een inzending op de Grüne Woche. Een aantal telersverenigingen zal naar Berlijn afreizen om de bezoekers kennis te laten maken met duurzaam geteelde en smaakvolle producten. Dit zijn: Harvest House, ZON, Coöperatie Door, Van Nature, Red Star en Koppert Cress.
Van Dam en Schmidt proosten met een tomatensmoothie. Foto via Jochem Wolthuis