Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Klapkratten grote concurrent van kartonnen verpakkingen
De kartonverpakkingssector verkeert in zwaar weer. We spraken hierover met Fabrizio Govi, salesmanager van het Italiaanse bedrijf Ciesse Paper.
Volgens Govi liggen er meerdere factoren ten grondslag aan de huidige malaise. Inklapbare plastic AGF-kratten zijn standaard geworden in de retailbranche. Daarnaast zijn kartonnagefabrieken zich gaan focussen op de AGF-sector vanwege de crisis binnen andere sectoren. Hierdoor is de concurrentie toegenomen."
Het gebruik van karton levert producenten voordelen op omdat alle displayverpakkingen uit winkels na gebruik bij de retailer op locatie door perscontainers verwerkt kunnen worden.
"Papierfabrieken betalen 5 eurocent per kilo voor dit materiaal. We hebben eveneens gemerkt dat er een voorkeur voor kartonnen verpakkingen bestaat wanneer men een product wil promoten of extra wil laten opvallen, omdat dit type verpakking op vele manieren aangepast kan worden naar de wens van de klant."
Fabrizio Govi
Fabrizio is zeer te spreken over het werk van het Consorzio Bestack met betrekking tot het onderzoek naar het de mogelijkheden om kartonnen verpakkingen toe te passen om de houdbaarheid van AGF te verlengen. Er zijn echter ook andere duurzaamheidsfactoren die een rol spelen. Zo is karton recycleerbaar en duurzaam. Italië is hiermee goed op weg. Het land hoeft geen hergebruikt karton uit het buitenland meer te importeren maar kan het zelfs aan andere landen leveren die niet recyclen, zoals India en China. "Bovendien geeft karton meer ruimte aan de creativiteit omdat er veel keuze is aan prints en vormen. Dit stelt ons in staat ons marktaandeel te behouden, hoewel we qua kosten minder concurrerend zijn dan andere verpakkers."
Ciesse Paper werkt aan een diversifiëring van zijn productaanbod door ook verpakkingen van polypropyleen te leveren. Dit materiaal, dat wordt vervaardigd uit koolstof, waterstof en zuurstof, wordt gezien als milieuvriendelijk omdat het afbreekbaar is.