"ADN daagt u uit!"
Tijdens de avonden is er ook veel gesproken met sterwinnaars van de verkiezing Groenteman met Ster en de verhalen die dan naar voren komen zijn geweldig. Trots is de beste omschrijving voor mijn gevoel op die momenten. Trots op het feit dat we dat als branche hebben kunnen lanceren, maar vooral trots op de bedrijven die daar meteen het eerste jaar al aan mee hebben gedaan. En hoe mooi is het dan om zulke positieve verhalen aan te mogen horen van de deelnemers?! In het vorige Magazine hebben we uitgebreid stilgestaan bij de winnaars van de sterren. In dit Magazine gaat de aandacht uit naar de deelnemers die het deze keer (net) niet hebben gehaald. Maar zij hebben zeker niet verloren! Vanuit de feedback die ze hebben gekregen, in de vorm van rapportages, zijn er volop kansen om te verbeteren. Ik durf te stellen dat iedere deelnemer beter is geworden. Beter als ondernemer, beter als team en beter naar de consument toe.
De vraag is…
Tijdens de bijeenkomsten ben ik natuurlijk ook op missie geweest. Het is namelijk onze uitdaging om meer deelnemers binnen Groenteman met Ster te krijgen dan de eerste editie. We hebben daarbij het streefaantal gesteld op minimaal 60 bedrijven. Een behoorlijk uitdaging, maar we hebben de overtuiging dat dit gaat lukken. Niet in de laatste plaats omdat we in Groenteman met Ster ook de 'kapstok' zien voor het verder uitbreiden van het aantal studieclubs in Nederland. Om onze uitdagingen voor de komende tijd maar meteen door te trekken. ADN wil in iedere provincie minimaal één studieclub opzetten. Dat hoeft niet allemaal volgend jaar gerealiseerd te zijn, maar is wel ons doel voor de komende jaren.
Voor de bedrijven die niet deel hebben genomen of die ook na deze eerste geslaagde editie van Groenteman met Ster niet van plan zijn om deel te nemen, heb ik eigenlijk maar één vraag. Deze heb ik tijdens de avonden ook aan veel ondernemers gesteld:
"Waarom zou je niet deelnemen"? Noem één goede reden."
Een steekhoudend antwoord ben ik nog niet tegen gekomen in de gesprekken die ik daarover heb gehad. Wellicht op één bedrijf na, die bouwkundige problemen had en daardoor een onzekere toekomst had voor de komende periode. Verder heb ik gehoord:
• "Dat is niets voor mij"
• "Ik geloof er niet in"
• "Wat kost dat?"
• "Ik heb er geen tijd voor"
Bovenstaande punten zijn geen steekhoudende argumenten. Ik kan ze stuk voor stuk weerleggen, maar ga dat hier niet doen. Mijn boodschap aan twijfelaars is: wanneer je het niet van mij (of ADN) aan wilt nemen wat voor jouw bedrijf de toegevoegde waarde is om deel te gaan nemen, ga het dan vooral vragen aan de bedrijven die het afgelopen jaar hebben meegedaan. Zij kunnen het nog veel beter vertellen en uitleggen dan dat de organisatie dat kan. ADN heeft als doel om de totale branche naar een hoger niveau te tillen. Groenteman met Ster is daar niet de oplossing voor, maar wel het middel om dat te bereiken.
Mail mij
Ik daag iedereen uit om mij een goede reden te sturen waarom je niet mee zou doen met Groenteman met Ster. En met een goede reden bedoel ik niet de eerder genoemde argumenten. Wanneer je je hebt verdiept in wat de verkiezing inhoudt, informatie hebt opgehaald bij collega's die hebben meegedaan en het binnen je team hebt besproken met je medewerkers en je mij toch een steekhoudend argument kunt noemen, krijg je van mij een passend cadeau.
Jullie reacties zie ik met heel veel belangstelling tegemoet en kun je sturen naar [email protected]. Mocht het heel stil blijven met reacties naar mij, dan ga ik ervan uit dat de komende tijd heel veel nieuwe aanmeldingen binnenkomen voor deelname. Ga daarvoor naar www.groentemanmetster.nl en schrijf je in.
Laat hoe dan ook van je horen. Bedankt alvast!
Met nieuwsgierige groet,
Mark Heemskerk