Kansen laten liggen: 1,2 miljoen moslims
Hij zag het incomplete antwoord als een teken dat de AGF-sector en retail hier kansen laat liggen. Jamal kwam met prikkelende stellingen en vragen. "Als jullie Nederlanders om boodschappen gaan, kun je alles in één winkel halen. Wij als Marokkanen moeten naar veel verschillende supers en shops omdat niet alle ingrediënten op één adres verkrijgbaar zijn. Dat is jammer! Waarom worden er geen complete pakketten gemaakt voor couscous? De échte Marokkaanse couscous? Waarom wordt er amper ingespeeld op deze doelgroep? Weten jullie wel wat Marokkanen en andere allochtonen zoeken? In Nederland wonen 1,2 miljoen moslims. Wanneer wordt ingezien dat dit een interessante markt is waarop ingespeeld kan worden? Op het moment dat een sjeik uit het Midden-Oosten dit realiseert en hier meerdere supermarkten neerplant in het land?"

Jamal Ezzarqtouni
Tips
"Allochtonen eten van oudsher veel groenten en fruit. De reden heeft met name te maken dat groenten en fruit minder duur zijn dan vlees. Als wij als Marokkanen feest vieren, doen we dit groots en maken we er een echt eetfestijn van. Ook het dessert is dan een belangrijk onderdeel van de maaltijd. We gebruiken daarbij heel veel fruit en presenteren dat zo mooi mogelijk. Misschien moeten er eens pakketten worden bedacht voor dat soort gelegenheden." Hij gaf nog meer informatie over Marokkaanse leefwereld en zaken die bij hun tradities passen. "Ook onze mensen hebben minder tijd en zijn op zoek naar gemak maar ze willen niet altijd dezelfde producten als de gemiddelde Nederlander. De jongere generatie eet misschien minder vaak couscous, maar we blijven nog steeds handelen volgens onze cultuur en tradities. Dat zit in ons geheugen. Ik denk dat er genoeg kansen zijn. Er wordt een potentieel onbenut gelaten!"