Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Groter budget voor promotie EU-landbouwproducten
In 2017 zullen EU-producenten een budget van €133 miljoen van de Europese Commissie toebedeeld krijgen om EU-landbouwproducten zowel binnen als buiten de EU te bevorderen en om nieuwe markten aan te boren. Het budget is een hoger bedrag dan in 2016 toen er €111 miljoen beschikbaar was voor het promotiebeleid. Met het budget zullen meerdere programma's medegefinancierd worden, waarvan de meesten zich richten op derde landen en regio's, zoals China, het Midden-Oosten, Noord-Amerika, Zuidoost-Azië en Japan.
Eerder dit jaar lanceerde EU-commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling Phil Hogan een diplomatiek offensief om nieuwe markten te betreden en om de consumptie van EU-producten in het buitenland te steunen. Hogan: "Deze nieuwe programma's verwelkom ik van harte, vooral gezien de recente moeilijkheden op de markt. Ik ben net terug van een missie in Azië – onderdeel van onze inspanningen om de export van landbouwproducten te stimuleren en ik werd overweldigd door de interesse van importeurs en consumenten in dit deel van de wereld. De verdere uitbreiding van onze bevorderingsprogramma's volgend jaar is ook bijzonder belangrijk omdat dit groei en banen zal stimuleren in de agrarische voedselsector. In de hele EU ondersteunt een exportstijging van €1 miljard ruwweg 14.000 banen. We kunnen nu ook producten van duurzame landbouw stimuleren."
Uiterlijk in januari zal er een oproep worden gedaan om voorstellen in te dienen waarvoor het budget van 2017 aan moet worden besteed. Indienende organisaties kunnen zich aanmelden om hun campagnes met 70-85% te laten meefinancieren door de Europese Commissie.
De begunstigden, die werden geselecteerd in het bevorderingsprogramma van 2016, zullen hun campagnes begin volgend jaar starten. De campagnes laten een diverser en breder bereik zien dan ooit: ze dekken 32 derde landen, vergeleken met 23 vorig jaar en de twee grootste bestemmingen zijn New York en Peking in de Verenigde Staten en China. De producten, die het meest zullen worden geadverteerd, zijn groenten en fruit (30% van de programma's), gevolgd door vlees (17%) en zuivelproducten (15%). Deze percentages weerspiegelen het belang van een bevorderingsbeleid om sectoren te ondersteunen, die met moeilijke marktsituaties te maken hebben, zoals de zuivel- en varkensvleessector.
Een infographic van het bevorderingsbeleid van de EU is online beschikbaar.
Voor meer informatie over landbouwbevorderingsbeleid, klik hier.