Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Koen Vanswijgenhoven, VLAM Duitsland:

"Potentie voor peren in Duitsland groot, maar geen oplossing voor Rusland-probleem"

Tholen - Ongeveer een jaar geleden werd Koen Vanswijgenhoven directeur van VLAM Duitsland. VLAM promoot de Belgische groenten en fruit volop in het buurland en Koen is verantwoordelijk om dit in goede banen te laten leiden en achteraf advies te geven aan de Belgische AGF-sector. "Ik volg nauwgezet wat er allemaal speelt in de Duitse AGF-sector en dit wordt uitgebreid besproken met onze Belgische exporteurs en veilingen." Koen komt uit Hasselt en heeft veel gewerkt in de voedingsindustrie, dus groenten en fruit was voor hem geen onbekend terrein.

Duitsland
Het is een trend dat de Duitse consument een voorkeur heeft voor lokaal product. "Het verschilt per supermarktketen, maar diverse retailers leggen de nadruk op regionale producten. Dit betekent niet meteen een bedreiging voor Belgische groenten en fruit, want die worden nog voldoende geïmporteerd. Veel producten zijn namelijk regionaal niet toereikend om aan de vraag te voldoen. Daarnaast zijn ze over het algemeen vrij duur. Het 'local-for-local'-verhaal wordt pas storend als het nationaal wordt. Een ander argument is dat veel Belgische regio's veel dichter bij bepaalde Duitse regio's liggen dan de Bundeslanden helemaal bovenin Duitsland. Wat is dan lokaal? Ik zie de lokaal-trend in Duitsland dus niet als bedreiging voor de export van Belgische AGF."


Hardfruit in het AGF-schap in een Duitsland.

Perenpromotie
De komende drie jaar zullen Nederland en België opnieuw hun Conference peren promoten op de Duitse markt. Deze actie wordt ondersteund door de Europese Unie. "De belangrijkste peer in Duitsland is momenteel de Abate Fetel en wij willen graag dat de Conference ook in de schappen komt te liggen. Opvallend is dat de consument bij appelen kan kiezen uit enorm veel soorten en dat er voor peren niet eens een assortiment is. Er moet meer variatie komen in het perenschap. Een peer wordt in Duitsland veel gezien als een fruitsoort voor oudere mensen, dus we focussen ons veel op jongeren en families. Er is een enorm potentieel en niet alleen voor Conference. Het merendeel van de promoties worden gedaan in Nordrhein-Westfalen, maar we breiden dit jaarlijks ook uit naar andere Bundeslanden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we heel Duitsland bereiken met onze Conference. We zoeken partners die deze peren voor lange termijn in de schappen willen." Volgens hem is Duitsland geen 'oplossing' voor het Rusland-probleem. "Rusland nam een ontzettend groot volume af, dat haal je nog lang niet in Duitsland. Het is goed om met elkaar te richten op meerdere landen. De perensector heeft nu geleerd dat we niet op één paard moeten wedden." Hij ziet dat Duitsland echt de promotie nodig heeft op lange termijn. "Andere Europese landen pikken bepaalde nieuwigheden snel op, maar Duitsland is veel conservatiever. Als je daar iets nieuws introduceert duurt het lang voordat het geaccepteerd is."



Andere groenten
Niet alleen peren worden gepromoot in Duitsland, ook andere producten waaronder kropsla, prei, witloof en tomaten worden gepromoot. "Dit gaat altijd in samenwerkingen met veilingen en exporteurs. We hebben een algemene Flandria-promotie en daarnaast specifieke promoties om bepaalde groenten en fruit extra in de kijker te zetten. Daar zien we ook duidelijk het effect van. Bij bepaalde producten is wel een plafond bereikt en dat moeten we niet willen forceren. Het is de bedoeling dat we nieuwe dingen blijven proberen. Nu doet prei het goed en ook de specialties in tomaten hebben een goede vraag. We blijven de vraag van de markt volgen." Volgens Koen heeft de retail in Duitsland over het algemeen wel behoefte aan meer soorten groenten en fruit en een breder assortiment. "Voor hun is dat perfect om meer in de schappen te hebben, hoe meer keuze hoe beter. Zo kunnen ze zich onderscheiden van de discounters, die steeds meer ambiance aan hun winkels toevoegen. Het verschil zit hem nu vooral in de breedte van het assortiment en de beleving."

Belangrijke markt
Van Belgische groenten en fruit gaat zo'n 25% naar Duitsland, dus het is een belangrijke markt. "We willen natuurlijk groeien in dit land, maar het percentage moet ook niet te hoog worden. Het is goed actief te blijven in meerdere landen en de aandacht te spreiden. We hebben onze les geleerd bij Rusland en ook bij VLAM zorgen we voor een juiste segmentatie in de promotie. Daarnaast verdelen we de budgetten zo goed mogelijk en blijven we voorlopig investeren in Duitsland. We herbekijken het plan voor Duitsland elk jaar en zoeken de juiste partners die met Belgische producten willen werken."

Voor meer informatie
Koen Vanswijgenhoven
Regiomanager Duitsland, Noord-en Oost-Europa
T +32 2 552 80 60
www.freshfrombelgium.com
[email protected]
[email protected]
VLAM vzw - BE 0454 423 323
Koning Albert II-laan 35
bus 50 - 1030 Brussel- België