Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zweden: populariteit exoten groeit gestaag

In Zweden wonen ongeveer 10 miljoen mensen, wat ongeveer 2 procent van de 509 miljoen mensen in de EEA-landen is. Dit betekent dat Zweden een middelgrote markt is in de regio. Zweedse consumenten geven ongeveer 12%van het huishoudbudget uit aan voedingsmiddelen. Een nieuw marktrapport door de Zweedse kamer van koophandel zet uit waar deze 12% precies naar toe gaat.

In 2012 gaven Zweden 3% meer uit aan voeding dan het jaar daarvoor, goed voor een omzet van circa 37 miljard euro. 74% van de omzet kwam uit de retailkanalen, de overige 26% uit de foodservice sector.

15% van de omzet uit voedingsmiddelen kwam in dat jaar op het conto van groenten en fruit. Daarin is er opvallende groei onder exoten met uitgesproken smaken: granaatappelen, goji bessen en kokosnootdranken. De biologische sector maakte ook een forse groei door en maakte in 2014 maar liefst 38% uit van alle verse AGF: een toename van bijna 100%.

Publicatiedatum: