
Bekijk de fotoreportage van de tuinbouwsector op de PMA hier.
Op de PMA ontmoet de Amerikaanse AGF-handel elkaar. Aangezien kasgroententelers in de VS hun eigen afzet verzorgen, zijn zij ook paraat - en waar de telers zijn, komen ook de tuinbouwtoeleveranciers naartoe. Steeds meer kassenbouwers, leveranciers van gewasbescherming en meststoffen kiezen ervoor op de beurs te exposeren en deze te bezoeken.
Uitbreiden
Een ding is duidelijk: er wordt in de Amerikaanse markt prima betaald voor kasgroenten. Telers kunnen investeren in luxe verpakkingen en bouwen aan eigen merken. Om zich te onderscheiden van de vollegrondsleveranciers, plaatsen ze logo's met "Greenhouse Grown" op hun stand. De grootste tuinbouwbedrijven investeerden tijdens de PMA in grote bedrijfsfeesten voor klanten en relaties. Bijna alle telers zijn bovendien aan het uitbreiden, hebben net uitgebreid of zijn van plan verder uit te breiden. Grote vraag is wat er gebeurt als een discounter als LIDL zijn entree maakt op de Amerikaanse markt. Dit staat gepland voor 2018 en nu nog liggen de supermarkten vol met kasgroenten in luxe verpakkingen. Houden ze dit vol als de discounters oprukken, of belanden de Amerikaanse telers dan ook in een prijsvechtersmarkt?
Bekijk de fotoreportage van de tuinbouwsector op de PMA hier.