Turkse agrosectoren benutten Nederlandse innovaties
De combinatie van groei en samenstelling van de bevolking, de voortdurende economische groei en de stijgende welvaart, maakt Turkije tot een steeds interessantere afzetmarkt. Kapitaalkrachtige Turkse bedrijven en kennisinstellingen hebben steeds meer interesse voor agro & food en tuinbouw. Zij zien economische kansen, maar realiseren zich ook dat er voor de Turkse samenleving belangrijke sociale aspecten meespelen.
Nederlandse investeerders
Nederland en Turkije onderhouden al jaren goede landbouwrelaties. Steeds meer Nederlandse bedrijven ervaren dat zij Turkije kunnen 'bedienen' en tegelijk dit strategisch gelegen land gebruiken om markten in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal-Azië te betreden. Nederlandse veredelingsbedrijven investeren bijvoorbeeld veel in Turkije en introduceren door middel van speciale programma's aan de lokale omstandigheden aangepaste zaadvariëteiten (Rijk Zwaan, Enza Zaden, Nunhems, Bejo). Deze specifieke variëteiten zorgen niet alleen een grotere opbrengst, maar kunnen ook helpen het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te verminderen of te besparen op het watergebruik ('more crop per drop').
Een andere voorbeeld voor het verzilveren van de kansen die Turkije biedt, zijn de biologische controlesystemen van Koppert-Turkije, waardoor veel minder gewasbeschermingsmiddelen gebruikt kunnen worden.
Duurzame kas
In 2012 werd het Sustainable Innovation Centre in het Turkse Aydin geopend. Het centrum was gevestigd in een demonstratiekas en kwam tot stand na een uitgebreide studie van SeraCulture, Wageningen UR Glastuinbouw en gespecialiseerde bedrijven uit de tuinbouwketen.
De kas wordt verwarmd met aardwarmte en is voorzien van de modernste Nederlandse tuinbouwtechnieken. Het doel van het SeraCulture-programma is het in gang zetten van een bewustwordingsproces bij Turkse telers en investeerders door aan te tonen dat het rendement van kassen op duurzame wijze kan worden verhoogd.
Bron: Agroberichten Buitenland