
"Ons productportfolio bestaat uit het typische Almería-pakket. Zo'n 60% van ons volume bestaat uit tomaten, aangevuld met paprika's, aubergines, komkommers en pepers. In het voorjaar wordt het assortiment aangevuld met meloenen. We telen door heel Almería en kunnen bijvoorbeeld in het noordelijke gebergte jaarrond tomaten telen. Wel blijft in de zomer zo'n 80% van het volume in eigen land", vertelt Stephan. "Het nieuwe Spaanse groenteseizoen begon onder erg warme omstandigheden. Dit leidde bijvoorbeeld bij de komkommers tot een te snelle groei en geelachtige vruchten. Inmiddels is de situatie weer aardig rechtgetrokken. Ik verwacht een soepele overgang van het Nederlandse op het Spaanse seizoen. Hopelijk krijgen we een rustige winter qua weer, dan zijn de binnenkomsten ook regelmatig en kunnen we de programma's netjes indelen voor de klanten."

Overigens is Nederland niet de enige concurrent. "In Duitsland en Oost-Europa hebben we steeds meer last van Pools product. Vorig jaar kwamen door de Russische boycot ook veel Turkse tomaten op de Europese markt terecht en Marokko heeft het ronde tomatensegment voor een groot deel van Spanje overgenomen", constateert Stephan. Jaarlijks geeft de coöperatie aan haar leden aan hoeveel volume van elk product men denkt nodig te hebben, telers kunnen daar op intekenen en bij teveel intekeningen kan de situatie zich voordoen dat er geloot moet worden.

Groei in bio
Het overgrote deel van de klanten van Vicasol (85%) bestaat uit retailers door heel Europa. Een belangrijke ontwikkeling van de laatste jaren is de toenemende vraag naar biologische groenten. "De grootste groei zit tegenwoordig in het biologische segment. We hebben nu al een redelijk groot bio-areaal en daarin zit ook de grootste groei voor de komende jaren. Veel tuinders zitten op dit moment in de omschakeling. De vraag naar biologische groenten neemt bij onze klanten aanzienlijk toe en we zien dit als een grote kans voor de toekomst om deze vraag in te vullen.

Een apart segment van Vicasol vormen de gazpacho salmorejo, verse tomatenadditieven en geroosterde paprika's. "Hiermee proberen we zo duurzaam mogelijk te produceren en al onze klasse 3 groente die niet als vers verkocht kunnen worden zoveel mogelijk te verwerken in conserven, gazpacho salmorejo. Om daar ook een hogere gemiddelde prijs te realiseren en alles te verkopen wat geproduceerd wordt en niks weg te gooien als afval."

Tuinders in de rij
Aan geïnteresseerde telers heeft Vicasol geen gebrek. "De tuinders staan in de rij om zich bij ons aan te sluiten. Er wordt natuurlijk veel onderling gepraat, wat dat betreft is Almería net het Westland. Elk jaar sluiten er meer tuinders zich bij ons aan en groeien we met 10/15%. Telers zijn tevreden over de service die we ze bieden. Zo verzorgen we bijvoorbeeld ook de gezamenlijke inkoop van de meststoffen en de boekhouding. Daarnaast kunnen we een goede gemiddelde prijs maken, waardoor de tuinders zich veilig voelen", vertelt Stephan.
Het coöperatiemodel is in Spanje nog springlevend en dat zal volgens Stephan voorlopig nog wel zo blijven. "Onze klanten vinden het fijn om rechtstreeks zaken te doen bij de bron. Er is een groot verschil tussen de coöperaties en privé-bedrijven aan de ene kant en de veilingtuinders aan de andere kant. Die veilingtuinders speculeren veel te veel en dat is niet goed voor de handel en de kwaliteit van de groenten. Om die reden werken we niet graag met veilingtuinders samen. Zonder te speculeren, gaan dit seizoen weer graag de uitdaging aan om een gemiddeld hogere prijs te realiseren dan onze concurrenten. Dan hebben we het namelijk goed gedaan!"

Stephan van Marrewijk
Vicasol
04738 Puebla de Vicar, Almería
Tel: +34 950 55 32 00
[email protected]
www.vicasol.es