Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eén op de tien vrouwen leest foodblogs

Inspiratie opdoen voor nieuwe recepten via online kanalen is in opkomst. Vooral bij vrouwen zijn foodblogs en -vlogs populair aan het worden. Inspiratie opdoen verloopt nu nog vooral via traditionele kanalen. Kookboeken en gratis winkelmagazines zijn nog steeds de grootste inspiratiebronnen. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders.

Gratis winkelmagazine populairste inspiratiebron
Meer dan de helft (51%) van de Nederlanders maakt gebruik van gratis winkelmagazines. Dit is de populairste bron van inspiratie voor recepten en nieuwe producten. Ook zijn tips van familie en vrienden (46%) en kookboeken (45%) belangrijke hulpmiddelen. Foodblogs en foodvlogs zijn in opkomst. Foodblogs zijn vooral bij vrouwen populair, 10% leest deze. De invloed van blogs en vlogs is groot. Ruim negen op de tien volgers van foodblogs en/of foodvlogs zijn weleens beïnvloed na het zien van een video of lezen van een blog.

Facebook nummer één in social media
Om inspiratie op te doen voor nieuwe recepten zijn social media ook populair (24%). In bijna negen op de tien (89%) gevallen gaat het dan om Facebook. De Facebookpagina Tasty wordt het meest genoemd als inspiratiebron. Vooral jongeren gebruiken social media ter inspiratie. Bijna de helft van de 18 tot 34 jarigen gebruikt deze bron. Bij 50 plussers is dit nog maar 10%.

Methodiek en verantwoording
De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Food Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 7.000 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Publicatiedatum: