Reclame uitschakelen
Hij benadrukte dat je goed voorbereid moet zijn op het gebruik van social media. "Het probleem is dat er te veel content is. Consumenten worden overspoeld met berichten en deze vloedgolf aan informatie blijft in de toekomst toenemen. Mensen maken zelf een keuze met wat ze willen zien. 12% van de Belgen gebruikt een adblocker. In andere Europese landen ligt het aandeel hoger. Men kan dus bewust reclame uitschakelen. Ook bij media als Netflix en Spotify kan reclame worden genegeerd als mensen betalen voor deze dienst. De vraag is: hoe kun je je doelgroep nog bereiken als zulke technologieën worden gebruikt? Het wordt steeds lastiger voor adverteerders."

Jan Algoed, Linkman.
Hij vervolgt: "Toch blijkt uit onderzoek dat veel consumenten zich wel op social media begeven. Dagelijks maken 4,3 miljoen Belgen gebruik van Facebook en dat is een smak volk. Ons advies is, als je start met social media, begin dan met Facebook. Zeker in België. Met relatief weinig geld kun je veel mensen bereiken."
Klik hier voor de fotoreportage van het FVPHouse event
Hoe?
Natuurlijk kun je niet zo maar wat berichten op Facebook of andere media gaan plaatsen. "Je moet als bedrijf iets te bieden hebben. Communiceren op de juiste manier. Geld is een grote motivator. Je kunt bijvoorbeeld een boodschap plaatsen waardoor mensen iets kunnen winnen. Twee andere manieren van communiceren is een bericht plaatsen met een doel waar je mensen achter kunt scharen of fun gebruiken in wat je te vertellen hebt." Volgens Jan zijn er drie social media strategieën die bedrijven volgen. "De eerste gaat om de social ROI waarbij het vooral eenrichtingsverkeer is. Er worden zaken geplaatst, maar geen relatie opgebouwd met een potentiële klant. De tweede is dat er data wordt verzameld van potentiële kopers. De beste manier is om een community te starten. Je kunt een social media bekijken als visvijver waarbij je jouw doelgroep eruit haalt en apart zet. Zo kun je ze beter leren kennen en een relatie opbouwen."
Bedrijvenpagina
"Als je een pagina hebt aangemaakt voor je bedrijf, moet je een publiek kiezen en daarop mikken met bepaalde boodschappen. Het bereik kun je heel specifiek maken. Je kunt selecteren op allerlei specifieke zaken, waaronder leeftijd. Een groot voordeel is dat alles meetbaar is. Je weet precies wat je reclame voor effect heeft. Belangrijk is om actief te zijn en ook actief te reageren op wat consumenten te vragen hebben. Doe wat je belooft en gedraag je op social media zoals je in het echt ook zou zijn."
Zalando - effectief voorbeeld
Goede social-media campagnes uit de AGF-sector waren volgens hem moeilijk te vinden. "Een echt goed en effectief voorbeeld is er eentje van Zalando. Zij richten zich op modebewuste vrouwelijke twintigers en wilden deze hele doelgroep bereiken met de boodschap dat hun hippe kleding overal beschikbaar was, waar je ook woont. Ook de kleding van Topshop. Ze hebben hiervoor een spotje gemaakt met een bekend model. Zij heeft op een originele manier heel veel plaatsnamen uitgesproken om de boodschap per land heel specifiek te maken. Dit was een enorm succesvolle campagne. De verkopen van het merk Topshop steeg met 63% en de Zalando-verkoop steeg in alle landen met 17%."
Het filmpje van Zalando is hieronder te bekijken.
www.linkman.be