Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"daar heb je dat krijtmeisje weer"

Jorien Schouten, Sudlac, over 8 jaar internationale tuinbouw

Tholen - In 2008 trad Jorien Schouten in dienst bij het Frans bedrijf Sudlac om de exportafdeling van het bedrijf op te zetten. Al bijna acht jaar lang reist ze de wereld over. Inmiddels zet het bedrijf de producten af in meer dan 25 landen wereldwijd en staan ze bekend als een van de belangrijkste ontwikkelaars van coatings. Tussendoor trouwde Jorien en kreeg ze een dochter. Dat weerhoudt haar er niet van de tuinbouw wereldwijd onder haar hoede te nemen.

"Ik ben eigenlijk bij toeval terecht bij Sudlac terecht gekomen", vertelt Jorien Schouten als haar gevraagd wordt wat haar acht jaar geleden bezielde om in Frankrijk aan de slag te gaan. "Ik liep stage en de directeur van mijn stagebedrijf was in Japan toen hij daar in gesprek kwam met de eigenaar van Sudlac. Volgens de Fransman zou zijn bedrijf wel iemand met de Nederlandse reis- en ondernemingsgeest kunnen gebruiken. Omdat ik Frans sprak, iets van de tuinbouw wist en over een klein netwerk beschikte, moest mijn baas aan mij denken. Na een paar mailtjes en ontmoetingen werd ik aangenomen en verhuisde ik naar Frankrijk. Grenoble om precies te zijn, in de Alpen en dichtbij allerlei skigebieden "



Om de exporttak op poten te zetten, was Jorien de afgelopen jaren veel op pad. "Toen ik bij Sudlac aan de slag ging, was er nog niet echt een exportafdeling. De Franse markt, onze thuismarkt, was onze belangrijkste klant. In de eerste jaren focuste ik op Nederland – dat werd onze tweede thuismarkt. Maar ik stond ook op beurzen wereldwijd op zoek naar distributeurs en klanten." Al snel ontdekte ze dat overal ter wereld gekeken wordt naar Nederland. "Als je hier een goed marktaandeel hebt, nemen internationale distributeurs je serieus. Dat maakt het makkelijker om ergens anders voet aan de grond te krijgen." Dat ze zelf Nederlands is, hielp ook mee. "Hoewel Nederlanders hun talen goed spreken, spreken ze toch graag in hun moedertaal. Een Fransman en een Nederlander samen Engels laten spreken, werkt in de praktijk vaak gewoon niet" En ook het zijn van een vrouw in een mannenwereld opende deuren. "Als een van de weinige vrouwen op de internationale handelsbeurzen werd ik al snel herkend – daar heb je dat krijtmeisje weer", lacht ze. "Dat is aan de ene kant positief, maar aan de andere kant merkte ik dat ze dachten dat ik er geen verstand van had en ik er alleen stond voor de koffie. Nu is dat gelukkig niet meer zo"

Ondanks die vooroordelen groeit Sudlac export de afgelopen jaren flink – en het bedrijf zelf ook. In 2011 werd Marcel Schoondergang aangenomen, een nieuwe R&D manager met veel ervaring in de coating-industrie. Hij ging aan de slag met nieuwe producten en nieuwe markten. "Dat is ook goed voor onze professionaliteit en voor onze geloofwaardigheid." Vandaag de dag is het bedrijf vertegenwoordigd in 25 landen. "Europa is erg belangrijk, maar ook in Canada hebben we een behoorlijk marktaandeel, dankzij onze distributeur Sun Parlour Growers Supply in Ontario." Andere belangrijke landen zijn Mexico (Leyton Greenhouse & Supply) en Japan (HollandWeb). "En de landen waar grootschalige tuinbouw plaatsvindt, als Australië en Rusland, zijn voor ons ook belangrijk", aldus Schouten.

De belangrijkste producten zijn de verwijderbare coatings – Eclipse LD, TransPAR en OptiFuse-IR. "Een rozenkweker in Rusland heeft andere behoeftes dan een tomatenteler in Mexico. Die diversiteit maakt mijn werk leuk: van een tunnelkas in Korea tot een high-tech bedrijf in Canada – en dan aan iedereen een passend product aan kunnen bieden. De coating moet geschikt zijn voor de locatie, de kas, het gewas – noem maar op. Gelukkig zijn de mogelijkheden van onze producten groot: van low en mid tot high-tech. Ook het innemen van een bepaalde positie in de markt, het winnen van marktaandeel en het competitief aanbieden van de producten is iets waar ik plezier in heb."



Veel op reis
Terugkijkend naar de afgelopen acht jaar is Jorien trots op de overgang van Sudlac van een lokale leverancier naar een wereldspeler. Jorien zelf heeft het distributienetwerk opgezet en is daarvoor veel op pad. "Eerst was dat makkelijk", vertelt ze. "Maar een paar jaar geleden ben ik getrouwd en naar Nederland teruggegaan. Dat betekent maandelijks heen en weer naar Frankrijk en regelmatig de rest van de wereld over." Toch ging ze vorig jaar, nadat ze van haar dochter beviel, al weer snel op pad. "Dat kan alleen dankzij de steun van het thuisfront. Het werk is druk en je moet vaak op drie plekken tegelijk zijn, maar ik heb er zoveel plezier dat het ook energie geeft. En laten we eerlijk zijn: een bedrijf dat je vanuit de Franse Alpen de hele wereld over stuurt om te doen wat je leuk vindt – veel beter wordt het niet."

Sudlac is - in een fonkelnieuwe stand - te vinden op de Tuinbouw Relatiedagen op stand 427

Voor meer informatie:
Sudlac
Jorien Plak-Schouten
[email protected]
www.sudlac.com

+31 (0)6-42736969