Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lemmens Winkelinrichting geeft AGF-specialisten ook advies:

"Met enkel verse AGF red je het tegenwoordig niet meer"

Tholen - Het Belgische bedrijf Lemmens Winkelinrichting focuste zich in eerste instantie niet op de AGF-sector. Toch 'rolden' ze er na verloop van tijd in. Marc Aper, al 25 jaar werkzaam bij het bedrijf, geeft aan dat ze vanaf het begin in Nederland uitsluitend gericht waren op bakkerijen. "Na enkele jaren bedienden we ook slagers en pas rond 2007 kwam de AGF-sector. Tegenwoordig hebben we al meerdere groentezaken gerealiseerd en klanten zijn er zeer over te spreken."

De eerste winkel: Landwaart

Lemmens bedient klanten in België en Nederland. "Een tiental jaar geleden kwam de vraag van een Nederlandse bakker voor een inrichting naar Belgisch model. Na verloop van tijd werden wij wat bekender in Nederland en realiseerden wij onze eerste winkelinrichting in de AGF-sector bij Landwaart in Maartensdijk. Opvallend was dat er veel vergelijkbare punten waren met de inrichting bij een slagerij. De zaak is naar grote tevredenheid 7 jaar geleden geopend. Landwaart heeft prachtige producten en maaltijden en presenteert deze mooi in zijn winkel. Het is één van de meest vooruitstrevende AGF-specialisten van Nederland. Ze zijn lid van BPF: Business Partners in Fresh. Leden van die groep hebben allemaal toekomstgerichte ideeën."


Een deel van het team van Lemmens. In het midden Marc Aper.

Nederlanders vooruitstrevender
Volgens Marc onderscheidt Lemmens zich doordat ze alles in eigen beheer hebben. "Wij leveren een complete inrichting, inclusief koeling van ons andere bedrijf Lemcool. Men kan een compleet pakket bestellen, waarbij ook de koeling kan gecentraliseerd worden. Hierdoor kan een energiebesparing van 30 tot 35% worden gerealiseerd. Daarnaast brengen wij mensen met elkaar in contact en adviseren wij onze klant op het gebied van trends. Zo draait het in de AGF-sector steeds meer om bewerkte producten zoals salades en maaltijden. Met enkel verse AGF red je het tegenwoordig niet meer. Natuurlijk moet de basis niet worden verloochend en is het wel de bedoeling dat detaillisten sla en tomaten blijven verkopen. Onderscheidend zijn kan door toegevoegde waarde aan te bieden, specialiteiten in huis te hebben en de producten aantrekkelijk te presenteren."

Nederland vs België
Een belangrijk aspect wat in groentenwinkels in de loop der jaren is gewijzigd is de bediening. "De insteek is veel anders. Men gaat meer en meer naar deels of volledige zelfbediening. Zo hebben klanten de vrijheid om rustig hun producten uit te zoeken en is er minder personeel nodig. Toch blijft er persoonlijk contact." De overstap naar zelfbediening is niet voor elke AGF-specialist vanzelfsprekend. "Nederlanders zijn daarin wat vooruitstrevender dan Belgische ondernemers. Wij proberen ze te overtuigen van het positieve effect, maar de klant maakt natuurlijk de uiteindelijke keuze. Een ander verschil tussen Belgen en Nederlanders is dat Nederlanders veel meer open staan om ideeën te delen. Een Belg doet het liever zelf."



Doe waar je goed in bent
Marc ziet soms de ontwikkeling dat slagers groenten gaan verkopen of groentenwinkels vlees en is van mening dat dit niet altijd een succes is. "Sommigen willen zelfs een compleet versconcept aanbieden. Dit heeft enkel kans tot slagen als je voor elke productgroep een specialist in huis hebt. Een slager heeft minder verstand van groenten en andersom ook niet. Je moet doen waar je goed in bent."

De winkel in 3D

Lemmens Winkelinrichting biedt klanten, voordat hun winkel wordt vernieuwd, een compleet 3D-beeld waarin exact wordt aangegeven hoe de nieuwe zaak eruitziet. "We werken alles tot in detail uit en de klant kan van tevoren door de winkel 'lopen' en wij kunnen nog aanpassingen doen waar nodig." Hij verwacht geen extreme groei in de AGF-sector. "Het aandeel klanten uit die branche is nu maximaal 10%. Het aantal detaillisten neemt af, dus we verwachten daar ook niet ineens een enorme stijging in. Toch zijn diverse zaken qua inrichting wel aan vernieuwing toe en zien we zeker kansen. Daarnaast hebben we al veel nieuwe zaken ingericht en die verhalen doen natuurlijk ook de ronde." Hij benadrukt dat een nieuwe winkel niet meteen een garantie is voor succes. "Het begint daarna pas. De presentatie, het aanbod en de beleving spelen de grootste rol."

Voor meer informatie:
Marc Aper
Lemmens Winkelinrichting
Provinciesteenweg 453
B-2530 Boechout
Tel: +32 (0)3 455 2490
info@lemmensbvba.be
marc.aper@belgacom.net
www.lemmens-winkelinrichting.be