Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
special jaaroverzicht 16-31 januari

Eerste stappen McKinsey gezet in januari

In januari dit jaar kwamen al een aantal onderwerpen aan bod die later tekenend voor 2015 zouden blijken. De eerste goede prijzen werden neergeschreven voor de kasgroenten. Er werd bericht over het McKinsey herstelplan en de onrust bij The Greenery. Interpolis vroeg zich bovendien af of de Nederlandse tuinbouw klaar was voor de volgende grote schade.







Belgisch komkommerareaal neemt aanzienlijk toe
De arealen voor glasgroenten in België zijn weer groter geworden. Hierbij worden ook de Nederlandse telers meegerekend, die aan de Belgische Veilingen leveren. Het is de afgelopen jaren een opvallende tendens, dat steeds meer Nederlandse telers zich aansluiten bij Belgische Veilingen.


Geen crisiskartel paprika en tomaat
Er komt geen versoepeling van de kartelregels voor paprika en tomaat. Volgens de Europese Commissie is er geen sprake van ernstige marktverstoring door de Russische boycot, bleek begin januari.

Pull Organic – nieuw substraat op basis van champost
Substraatproducent Pull Rhenen heeft een nieuw substraat ontwikkeld op basis van champignonmest, een term die vaak afgekort wordt tot champost. Pull Organic heet het en naar eigen zeggen is het bedrijf erin geslaagd een gehomogeniseerd substraat te creëren waarop uitstekende resultaten geboekt worden.



"Vraag naar alles wat op een tomaat lijkt"
ondertussen ging het met de prijzen in januari best wel lekker. Een dip in de aanvoer van Spaanse tomaten zorgt voor grote vraag naar product. Aan alle tomatenvarianten is momenteel een tekort en de prijzen schieten omhoog, vertelt Kees Havenaar van Frutas Luna. 


Verlies van 60-65 arbeidsplaatsen bij The Greenery
Voor The Greenery was 2015 een onrustig jaar. Dat bleek al in januari, toen bekend werd dat er 60 banen verdwenen. "Het bedrijf heeft in het afgelopen jaar na een reorganisatie en een strikte beheersing van de ketenkosten een significante verbetering in het operationeel resultaat weten te bewerkstelligen", meldt het bedrijf in een persverklaring.


Is glastuinbouw voldoende voorbereid op storm?
Begin januari een redelijk normaal artikel, maar gezien de schade in de Bommelerwaard toch opvallend. Naar aanleiding van het 25-jarig jubileum van de zwaarste storm in decennia, vroeg Interpolis zich af of de tuinbouw voldoende voorbereid is op de volgende storm.

Frans Neijenhuis, The Recruiting Specialist 
"Altijd vraag naar goede, Nederlandse telers"
In Nederland is er ruimschoots teeltkennis beschikbaar en internationaal gezien is er altijd vraag naar Nederlandse teeltkennis. Het werk van recruiter Frans Neijenhuis van The Recruiting Specialist lijkt daardoor bijna eenvoudig, maar niets is minder waar.

Verkoop glastuinbouwbedrijf bijna altijd gedwongen
Pijnlijk nieuws in januari: Van het aantal verkochte glastuinbouwbedrijven betreft zeker 90% gedwongen verkoop, waarbij vaak de bank de kopende partij is. Zij zet het executietraject steeds eerder in. Dat blijkt uit de jaarcijfers van NVM A&LV.


Nieuw tuinbouwglas SmartGlass voor meer licht in najaar en winter
In het najaar en de winterperiode staat de zon lager aan de horizon dan 's zomers. Bovendien is het glas in de kas een groot deel van de dag gecondenseerd. SmartGlass van Glascom Tuinbouw past zich moeiteloos aan deze veranderende omstandigheden aan. 


Coforta-telers stemmen voor ontwikkeling herstelplan McKinsey
Eind 2014 werd aan telers de keuze voorgelegd of ze 
mee wilden doen aan het herstelplan van McKinsey. In januari comformeerden de Greenery-telers zich aan het plan. De tomaten-komkommer-paprika- en auberginetelers van Cofota steunen de ontwikkeling van een herstelplan voor de glasgroentensector door adviesbureau McKinsey. Tijdens de stemming bleek 82% van de telers achter het initiatief te staan

.
Den Berk Délice nieuw merk voor Belgische tomaten 
Onder de naam Den Berk Délice bieden vier Belgische telers hun product aan op Veiling Hoogstraten. Het brede assortiment is afkomstig van 40 hectare teelt. Koen Lauwerysen vertelt over het nieuwe merk.