Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verpakkingen worden aangepast om de houdbaarheid fors te verlengen

Tesco pakt voedselverspilling aan

De Britse retailer Tesco gaat de strijd aan tegen voedselverspilling en zal haar klanten tegelijkertijd versere groenten en fruit aanbieden. Sinaasappelen, citroenen, sla, paprika's en tomaten behoren tot de populairste versproducten en blijven tot twee dagen langer vers omdat Tesco het verpakkingstadium voortaan achterwege laat.
De retailbranche is zich in toenemende mate bewust van de noodzaak om voedselverspilling te verminderen. Tesco laat weten dat het vorig jaar zo'n 55.400 ton levensmiddelen heeft verspild, waarvan 30.000 ton nog geschikt was voor consumptie.

Volgens een overheidsadviesorgaan tegen voedselverspilling gooien Britse huishoudens jaarlijks 7 miljoen ton voedsel weg, ter waarde van €953,55, hetgeen landelijk gezien neerkomt op €17 miljard.

In het kader van dit landelijke programma tegen voedselverspilling heeft Tesco haar bevoorradingsketen onder de loep genomen en gezocht naar manieren om versproducten direct bij telers af te nemen om ze zodoende sneller in het winkelschap te krijgen.

De nieuwste verpakkings- en opslagtechnieken maken het mogelijk om producten direct van Europese producenten naar de winkels te distribueren waardoor de opslagtijd van de producten sterk teruggebracht wordt.

Onlangs maakte Tesco bekend samen te gaan werken met Fareshare en Foodcloud zodat overgebleven levensmiddelen vanuit de supermarkt naar mensen in nood gaan. Ook heeft Tesco haar verpakkingen aangepast om de houdbaarheid van rund- en lamsvlees met vijf dagen te verlengen.

Ook retailer Marks & Spencer zal tonnen voedseloverschotten uitdelen aan liefdadigheidsinstellingen en voedselbanken in het kader van het project 'Neighbourly'. 
Publicatiedatum: