"Komkommertelers te weinig bezig met marketing"
Hoe kunnen Nederlandse komkommertelers hun positie op de internationale markt verstevigen? Dat was de leidende vraag tijdens de conferentie Komkommers van de Toekomst. Een aantal sprekers ging in op verschillende aspecten van de positie van de komkommerteelt. Een goede opzet, vindt komkommerteler Jac Dings uit Elsendorp, een van de deelnemers aan de conferentie. "De bijeenkomst was geslaagd."
Telers aan het werk in de workshop 'Wie wordt de Apple onder komkommers?" begeleid door Roel van Summeren, projectmanager Strategy & Innovation bij Bayer CropScience Vegetable Seeds.
Productinnovatie en onderscheidend vermogen
Arne van Aalst, directeur van de telersvereniging Prominent, was een van de sprekers. Hij vertelde hoe het tomatentelers gelukt is te werken aan hun leidende marktpositie in de tomatenmarkt. Dat doen de leden van Prominent onder meer door productinnovatie en goede onderlinge afspraken.
De presentatie van Henk van Dongen, specialist Winkelketens bij Fresh Retail, ging over de vraag hoe telers kunnen werken aan hun relatie met winkelketens. Volgens Van Dongen draait daarbij veel om positionering en onderscheidend vermogen en moeten telers zich de vraag stellen: waar ben ik écht goed in?
Telen is topsport
Rens Knieriem van Bayer CropScience Vegetable Seeds ging in op internationale ontwikkelingen op het gebied van teelt en afzet en kansen voor Nederlandse telers, onder meer op de Amerikaanse en Canadese markt. Hij vergeleek het telen van komkommers met topsport: "Je moet elke dag alles geven om internationaal en lokaal toonaangevend te blijven."
Telers moeten volgens hem werken aan onder meer relaties met de retail, marketing, productdiversificatie en kwaliteitsverbetering. Juist op die punten heeft een aantal Spaanse bedrijven de laatste jaren een inhaalslag gemaakt ten opzichte van Nederland. "Daar zijn de laatste jaren grote stappen gezet onder meer op het gebied van schaalvergroting en marktgericht produceren."
De komkommerhogedraadteelt, het teeltsysteem voor telers van de toekomst, draagt bij aan het oplossen van de knelpunten, aldus Knieriem. De centrale vraag daarbij is: hoe kan vanuit die schaalvergroting, verbeterde betrouwbaarheid en kwaliteit waarde gecreëerd worden in de keten?
Goede of slechte merken
De conferentie werd afgesloten met een workshop met als titel 'Wie wordt de Apple onder komkommers? door Roel van Summeren, projectmanager Strategy & Innovation bij Bayer CropScience Vegetable Seeds. Groepen telers werkten aan vragen als 'wie is je afnemer over 10 jaar en wat voor klantbehoeften heeft die afnemer' en 'hoe kan je als teler gebruik maken van de mogelijkheden van marketing, data, IT en robotisering?'
Jac Dings heeft de gehele dag aandacht geluisterd, zeker als het ging om marketing, vertelt hij. "Komkommertelers zijn nog vooral bezig met telen, er wordt volgens mij nog te weinig aan marketing gedaan. Maar als eenling bereik je niks. Daarom zou het goed zijn als een groep gelijkgestemde telers de marketing van de komkommers samen oppakt."
Voor meer informatie:
Cees Ammerlaan, Sales Specialist Komkommer
Mobiel: 06 150 049 7906 150 049 79, E-mail: [email protected]
Paul Posthoorn, Sales Specialist Komkommer
Mobiel: 06 546 687 6106 546 687 61, E-mail: [email protected]
Brenda van Diejen, Sales Specialist Komkommer
E-mail: [email protected]