In Villanueva de la Reina, op het platteland ten noorden van Jaen, draait de bedrijvigheid meestal rond olijfolie, maar twee jaar geleden begon Hazafresa intensief met de fruitteelt. De teler produceert vier aardbeirassen en Cantaloupe-meloenen van topkwaliteit. De aardbeien zijn booming in Noord-Europa en de Golfstaten. Dit product, in tegenstelling tot de meeste aardbeien die worden afgezet aan supermarkten, wisselt de goede smaak niet in voor een betere kleur of transport.
Wat opvalt aan Hazafresa's producten is de hydrocultuur. Dit proces, geperfectioneerd over decennia, is gebaseerd op doordacht watergebruik als de basis waarop het fruit wordt geteeld. De procedure is eenvoudig. Een kleine hoeveelheid inert-materiaal, zoals grind, puimsteen, kokos of houtskool wordt gebruikt als plantensubstraat en bedekt met stromend water. De noodzakelijke voedingsstoffen voor de groei van het fruit, alsmede gewasbeschermingsmiddelen, worden verdund in het water. Voor de bestuiving verwerkt Hazafresa resorts aan hommels. Door dit systeem leeft een aardbeiplant ongeveer zes maanden. De watermassa en het substraat, op hun beurt, kunnen worden hergebruikt voor de andere drie seizoenen.
Met substraatteelt duurt het ongeveer 70 dagen voordat het fruit wordt afgezet, waarvan de productiviteit van ongeveer 80 ton per hectare in kassen en iets minder in semi-kassen wordt verwerkelijkt. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met dat van traditionele telers.
Een onontdekte markt
Het concept van Hazafresa komt van Ricardo Rodríguez, een groenten- en fruitproducent van Mercamadrid, met een goede kennis van de geheimen van de markt van productie tot marketing. Hij vond dat de sector belangrijke onontdekte niches bezat, van productkwaliteit tot de verkoopperiode, zowel op buitenlandse markten als voor de binnenlandse consumptie. Overtuigd van de haalbaarheid van dit project richtte hij in 2013 samen met twee zonen, Ricardo en Estefanía, en een andere partner, Oscar de la Llana, het bedrijf op.
De belangrijkste doelstelling van Hazafresh is om markten te vinden waar zij de beste prijs voor hun producten kunnen krijgen. Daarbij is de nadruk op de export van essentieel belang, terwijl in Spanje het doel juist is om de massaverdeling van producten te voorkomen. De marketing verloopt voornamelijk via specialiteits- en gastronomische winkels.
De keuze van de Villanueva de la Reina als locatie voor het bedrijf was niet toevallig, want de publieke steun bleek van essentieel belang om het bedrijf te starten. De regering van Andalusië voegde 110.000 euro toe aan het beginkapitaal van 500.000 euro, geïnvesteerd door de partners. Het project werd een deel van de Group for the Development of the Countryside North of Jaen, die ook de steun had van het LEADER-programma voor de ontwikkeling van teeltgebieden. Het land waarop wordt geteeld, is in handen van de provinciale regering en nu overgedragen aan de gemeente Villanueva de la Reina en verhuurd aan Hazafresa.
Ambities
Hazafresa heeft een areaal van ongeveer 5000 vierkante meter, bestaande uit kassen, en een andere 30.000 aan semi-kassen. De kosten per hectare variëren gemiddeld tussen 700.000 en 750.000 euro. Dat is ongeveer gelijk aan een kostprijs van 70 euro per vierkante meter.
Met de faciliteiten die momenteel in gebruik zijn, verwacht het teeltbedrijf om 40 ton aardbeien en 150 ton meloenen te produceren met een verwachte omzet van 500.000 euro op korte termijn. Het bedrijf biedt het gehele jaar werk aan acht werknemers. Tijdens het seizoen werken er twintig mensen.
Momenteel beperkt Hazafresa zich tot aardbeien en Cantaloupe-meloenen, maar in de toekomst is de producent van plan om uit te breiden naar andere gewassen met een hoge vraag in de overzeese bestemmingen, zoals rode vruchten. Altijd met behoud van dezelfde filosofie: kwaliteit en gedifferentieerde producten, met een grotere focus buiten de piekseizoenen.