Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aziaten aan de rode bieten

Bieten zijn altijd populair geweest bij Australiërs. Samen met de Nieuw-Zeelanders eten ze meer bieten per persoon dan waar dan ook ter wereld. Het Australische bedrijf OneHarvest zag potentieel en zocht naar een manier om bieten op eenvoudige wijze te kunnen aanbieden aan de moderne consument. OneHarvest ontdekte dat het Britse bedrijf G's al veel succes had op het gebied van bieten en dus bundelden ze hun krachten, patenteerden ze hun technologie en begonnen ze aan de productie van bieten in Australië. Het merk 'LoveBeets' wordt nu geteeld, geproduceerd en verhandeld in Australië en geëxporteerd naar Aziatische markten.

"Er is veel interesse in LoveBeets", vertelt Sam Robson van OneHarvest. "De biet is helemaal geen bekende groente in Azië, maar omdat ie nieuw en anders is, is men wel nieuwsgierig."


Sam Robinson, Helen Warren en Sarah Huntley bij de stand van LoveBeets in Hong Kong.

G's verhandelt het merk momenteel in het Verenigd Koninkrijk, Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. OneHarvest neemt Australië, Nieuw-Zeeland, de Pacifische eilanden, Zuidoost-Azië en China op zich. Zo werken de twee bedrijven samen aan een wereldwijd merk. Alle bieten van OneHarvest worden geteeld in Australië, wat het een 100% Australisch product maakt.

Voorafgaand aan de lancering van LoveBeets, zat de Australische bietensector in een enorme daling, door beslissingen van lokale verwerkers om de productie naar het binnenland te verhuizen. "Maar dit schrikte ons niet af. We zagen het juist als mogelijkheid", aldus Sam. "De bietensector was in verval, maar Australië en Nieuw-Zeeland hebben de grootste bietenconsumptie ter wereld en dus besloten we daar een kijkje te nemen. Toen we de mannen van G's ontmoetten en we op elkaars businessbenadering bleken aan te sluiten, besloten we samen te gaan werken."

LoveBeets verkoopt momenteel babybieten in vacuümverpakkingen, alsook biologische sappen. "G's heeft de licentie voor de sappen, dus we zullen er ook hier een kleine proef mee doen", vertelt Sam. "Ons basisproduct is vacuümverpakte biet, maar we hebben ook een reeks gemarineerde producten - met balsamicoazijn, chilipeper, jeneverbes en zwarte peper. Onze producten bevatten geen toegevoegde conserveermiddelen."

Onderdeel van de marketing van het product zijn de gezondheidsvoordelen: bieten verlagen de bloeddruk - één fles bietensap kan je bloeddruk in een paar minuten met 10 punten laten zakken. Dit maakt de biet ideaal tegen stress en angst, aldus Sam. Bietensap kan ook helpen bij het opbouwen van uithoudingsvermogen en bij herstel na het sporten.

LoveBeets zit nog maar een jaar in Singapore en Hong Kong. Het bedrijf is de Aziatische markt nog altijd aan het ontdekken. "We krijgen zeer goede feedback, maar zitten nog wel in een leerproces", vertelt Sam. "Het is moeilijk doelen te stellen in zo'n nieuwe fase, maar we willen ons merkbewustzijn en de beschikbaarheid van het product zeker vergroten en nog meer markten ontwikkelen."

Momenteel verwerkt One Harvest ongeveer 70 tot 80 ton per week rauwe bieten in z'n verwerkingsfaciliteit in Bairnsdale, Victoria. In de zomer zal deze hoeveelheid toenemen. In Australië in het bijzonder is er sprake van een directe correlatie tussen warm zomerweer en de consumptie van salade en bieten. "Veel mensen gebruiken rode bieten in salade, maar onderdeel van onze boodschap is ook het veelzijdige gebruik van bieten: van op een pizza met rucola en geitenkaas tot in brownies."

Helen legt uit dat het bedrijf sterk aanwezig is in de sociale media: een groot onderdeel van de promotie is het delen van bietenrecepten met klanten. "We doen veel aan Facebookreclame gericht op trendy foodies, die dit soort pagina's volgen. Deze zomer versturen we verpakkingen bieten naar foodbloggers, zodat ze erover kunnen schrijven. Dat deden we vorige zomer ook met groot succes. We doen ook veel aan reclame op verkooppunten, zoals receptkaarten in winkels, of flyers die informeren over de gezondheidsvoordelen", laat Sam weten. "Het belangrijkste met versproducten is consumenten ertoe aanzetten ze uit te proberen", besluit Sam. "Want proberen mensen onze bieten, dan worden ze fan." 

Voor meer informatie:
Helen Warren
LoveBeets
E-mail: helen.warren@one harvest.com.au
www.lovebeets.com.au
Publicatiedatum: